Show simple item record

Propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria

dc.creatorGarcía-Fernández, José M.
dc.creatorInglés, Cándido J.
dc.creatorTorregrosa, María S.
dc.creatorRuiz-Esteban, Cecilia
dc.creatorDíaz-Herrero, Ángela
dc.creatorPérez-Fernández, Elena
dc.creatorMartínez-Monteagudo, María C.
dc.date2010-06-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:44Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:44Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/862
dc.identifier10.30552/ejep.v3i1.51
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168405
dc.descriptionThe aim of this study was to analyse the psychometric properties of the Academic Situations Specific Perceived Self-efficacy Scale in a 656 Spanish sample of Compulsory Secondary Education students, aged 12 to 16. Factor analyses revealed that the SPSASS shows a unidimensional structure, with adequate indices of internal consistency (0.89) and test-retest reliability (0.87). Relationships between academic self-efficacy and academic goals, academic self-concept and academic performance supported the construct validity of the scale. Logistic regression models used to predict academic performance using self-efficacy as predictor, and the prediction of self-efficacy using performance as predictor provided empirical support for the self-regulatory functioning of self-efficacy. It was revealed that the probability of showing high self-efficacy increases in 94% for each point increase in grade point average, whereas the probability of academic success increases in 8% when perceived self-efficacy increases.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este estudio consistió en analizar las propiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en una muestra de 656 estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria de 12 a 16 años. Los análisis factoriales revelaron que la EAPESA presenta una estructura unidimensional, con coeficientes de consistencia interna (0.89) y fiabilidad test-retest (0.87) adecuados. Las relaciones entre autoeficacia académica, metas académicas, autoconcepto académico y rendimiento escolar apoyaron la validez de constructo de la escala. Los modelos de regresión logística para la predicción del rendimiento académico a partir de la autoeficacia y la predicción de ésta a partir del rendimiento apoyaron empíricamente el papel autorregulatorio de la autoeficacia ya que la probabilidad de presentar alta autoeficacia aumenta un 94% por cada punto que aumenta la nota media, mientras que la probabilidad de presentar éxito académico aumenta un 8% al incrementarse la autoeficacia académica percibida.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/862/708
dc.rightsDerechos de autor 2010 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 No. 1 (2010): (June, 2010); 61-74en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 Núm. 1 (2010): (Junio, 2010); 61-74es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v3i1
dc.titlePsychometric properties of the Academic Situations Specific Perceived Self-efficacy Scale in a Spanish students sample of Compulsory Secondary Educationen-US
dc.titlePropiedades psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoriaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record