Show simple item record

Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores

dc.creatorGaraigordobil, Maite
dc.creatorOñederra, José A.
dc.date2010-12-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:45Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:45Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/866
dc.identifier10.30552/ejep.v3i2.55
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168409
dc.descriptionThe purpose of this study was to analyze the relations between being the victim of school bullying and being the aggressor with the parameters associated with emotional intelligence (emotionality, efficacy, superstitious thinking, rigidity, esoteric thinking, illusion). The sample is made up of 248 students from 12 to 16 years of age, 144 male (58.1%) and 104 female (41.9%). To measure the variables, three assessment instruments were used: the Constructive Thinking Inventory, the My Life at School Checklist and the Antisocial-Delinquent Behavior Questionnaire. The results obtained confirmed that: 1) adolescents who had suffered many behaviors of intimidation or bullying, had a low level of emotional intelligence, low emotionality, low self-esteem, low frustration tolerance, low efficacy, and little activity; 2) the adolescents who had a high level of antisocial-delinquent behaviors showed a low level of emotional intelligence, low efficacy, low activity, low responsibility, and low tolerance. The discussion addresses the importance of implementing programs to promote emotional intelligence in order to prevent bullying at school.en-US
dc.descriptionEl estudio tuvo como principal objetivo analizar las relaciones existentes entre ser víctima de acoso escolar y ser agresor con parámetros asociados a la inteligencia emocional (emotividad, eficacia, pensamiento supersticioso, rigidez, pensamiento esotérico, ilusión). La muestra está constituida por 248 alumnos de 12 a 16 años, 144 varones (58.1%) y 104 mujeres (41.9%). Para medir las variables se utilizaron 3 instrumentos de evaluación: el Inventario de Pensamiento Constructivo, la Lista de Chequeo mi vida en la escuela y el Cuestionario de Conductas Antisociales-Delictivas. Los resultados obtenidos confirmaron que: 1) los adolescentes que habían sufrido muchas conductas de intimidación o bullying, tuvieron bajo nivel de inteligencia emocional, baja emotividad, baja autoestima, baja tolerancia a la frustración, baja eficacia, y poca actividad; y 2) Los adolescentes que tenían un nivel alto de conductas antisociales-delictivas mostraban bajo nivel de inteligencia emocional, de eficacia, de actividad, de responsabilidad, y de tolerancia. La discusión gira en torno a la importancia de implementar programas para fomentar la inteligencia emocional con la finalidad de prevenir el acoso escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/866/712
dc.rightsDerechos de autor 2010 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 No. 2 (2010): (December, 2010); 243-256en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 Núm. 2 (2010): (Diciembre, 2010); 243-256es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v3i2
dc.titleEmotional intelligence in victims of school bullying and in aggressors.en-US
dc.titleInteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresoreses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record