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El profesor estratégico como favorecedor del clima de aula

dc.creatorCarbonero, Miguel Á.
dc.creatorMartín-Antón, Luis J.
dc.creatorReoyo, Natalia
dc.date2011-12-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:45Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:45Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/880
dc.identifier10.30552/ejep.v4i2.69
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168423
dc.descriptionThe aim of this paper is contributing to the proposition that a strategic teacher is a different and effective way to contribute to improving the classroom climate. An experimental situation was proposed to train a group of teachers in motivating teaching skills through learning strategies based on instruction, assessment, social skills and motivation. It was carried out by secondary teachers from several schools who taught classes to 264 high school students in first grade and 253 in third grade. The instrument used to measure the classroom climate was the Classroom Environment Scale (CES), taking six of the suggested variables: Involvement, Teacher support, Task orientation, Competition, Order and organization and Innovation. The results point out efficacy of the program in third grade in all the variables, compared to the results of first grade that only improve in Competition and Innovation. Regarding gender, no differences were found in first grade. However, there are more efficacy of the program in women of third grade in Self-efficacy of performance, just the opposite that in Involvement, Teacher Support and Order and Organization. With regard to grades, an improvement is produced in third grade in the variables of Involvement, Task orientation and Order and organization that doesn’t occur in first grade.en-US
dc.descriptionEl presente trabajo pretende contribuir a la tesis de que un profesor estratégico es una forma distinta y eficaz de contribuir a la mejora del clima del aula. Para ello se planteó una situación experimental en la que se entrenó a un grupo de profesores en habilidades docentes motivadoras a través de la utilización de estrategias de enseñanza basadas en la instrucción, evaluación, habilidades sociales y motivación. Se llevó a cabo con profesores de 1º y 3º de la ESO de varios centros, que impartían clase a 264 alumnos de 1º y 253 de 3º de la ESO. El instrumento utilizado para medir el clima de aula fue el Cuestionario de clima social en la clase (CES), tomando seis de las variables propuestas: Implicación, Ayuda, Tareas, Competitividad, Organización, e Innovación. Los resultados nos indican una eficacia del programa en tercero de ESO en todas las variables analizadas del Clima del aula, frente a primero, que únicamente mejoran en Competitividad e Innovación. Respecto al sexo, no se producen diferencias en Primero. En tercero hay una mayor eficacia del programa en las mujeres en Autoeficacia para el rendimiento, justo lo contrario que en Implicación, Ayuda y Organización. Respecto al curso, se produce una mejora en Tercero de ESO en las variables Implicación, Tareas y Organización que no ocurre en Primero de ESO.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/880/726
dc.rightsDerechos de autor 2011 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 4 No. 2 (2011): (December, 2011); 133-142en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 4 Núm. 2 (2011): (Diciembre, 2011); 133-142es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v4i2
dc.titleThe strategic teacher as becoming of classroom environment.en-US
dc.titleEl profesor estratégico como favorecedor del clima de aulaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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