Academic achievements among adolescent school children. Effects of gender and season of birth
Logros académicos entre adolescentes escolares. Diferencias de género y de la estación del año en que nacieron
Author
Watten, Reidulf G.
Watten, Veslemoy P.
Abstract
We have investigated gender differences in academic achievements in two age cohorts of students from the Lower Secondary School in Norway (2000, 2005; 15-16 year olds). In the 2000 and 2005 cohorts the female students outperformed male students in twelve out of thirteen academic disciplines, including mathematics and nature-science. Physical education was the only discipline where the male students had higher grade points than the female students. In both cohorts the results showed a significant effect of season of birth: Students who were born in the Nordic winter-spring season had slightly higher grade points than students born in the summer-autumn season. There was no significant interaction between gender and season of birth. Hemos investigado las diferencias de género en los logros académicos en dos cohortes de edad de estudiantes de la Escuela media en Noruega (2000, 2005; de 15-16 años de edad). En los cohortes de 2000 y 2005 las estudiantes sobresalieron en rendimiento en comparación con sus compañeros varones en 12 de 13 disciplinas académicas, incluyendo matemática y ciencias naturales. Educación física fue la única disciplina donde los varones obtuvieron mayores puntuaciones que sus compañeras de estudios. En ambos cohortes los resultados también muestran un significativo efecto de la estación del año en que han nacido los estudiantes: aquellos nacidos en el invierno-primavera nórdica presentan mayores puntuaciones que aquellos nacidos en el verano-otoño, no habiendo interacciones significativas entre género y la estación del año de nacimiento.