Show simple item record

Eficacia de un programa para fomentar la adquisición de competencias solidarias en estudiantes universitarios

dc.creatorMorales Rodríguez, Francisco M.
dc.creatorTrianes, Mª Victoria
dc.creatorCasado, Ana M.
dc.date2015-10-29
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:47Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:47Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/904
dc.identifier10.30552/ejep.v6i2.93
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168447
dc.descriptionThe European convergence process establishes the need to use active learning methods in the university context, with the aim of developing cross-curricular competences in students.  Among such competences, the following are included: citizenship competences, solidarity competences, professional and ethical conduct, and selfregulated learning, which takes place in complex situations where new knowledge needs to be applied in order to cope with the real problems and demands of the profesional world. A training programme to promote solidarity values and professional ethics was carried out within the university curriculum (PIE10-127 Programme of Educational Innovation). Then, a comparative study was performed on a number of questionnaire variables from the socio-affective dimension. Such study involved university students before and after the implementation of the aforementioned programme.  Likewise, the present study assessed the satisfaction reported by students in relation to the activities aimed to promote the acquisition of solidarity competences which they undertook.  The efficiency of the methods used to evaluate the final academic performance was also assessed. Participants were 4103 university students, aged 18 to 57, from the Psychology and Education Faculty at the University of Málaga (Spain). Results show an increase in scores on related variables scores after the implementation of the programme. Additionally, students were satisfied with the activities and active methods had a positive impact on academic performance.en-US
dc.descriptionEl proceso de convergencia europeo establece la necesidad de utilizar metodologías activas para el aprendizaje en el ámbito universitario con el objetivo de desarrollar en los estudiantes competencias transversales. Entre estas, se cuentan la competencia para la ciudadanía, para la solidaridad, para la conducta ética profesional entre otras como aprendizaje autorregulado que se desarrolla en situaciones complejas en las que han de aplicar nuevos conocimientos ante problemas reales y demandas del mundo profesional. Habiendo desarrollado un programa de formación en valores de solidaridad y ética profesional dentro del currículum universitario (Programa de innovación educativa, PIE10-127), se realizó un estudio comparativo sobre valores éticos en estudiantes universitarios antes y después de la aplicación del programa. Asimismo se realizó una evaluación de la satisfacción que suscitaban distintas actividades para fomentar la adquisición de competencias solidarias. También se evaluó la incidencia de las metodologías en el rendimiento académico final. Los participantes han sido 4.103 estudiantes universitarios, con edades comprendidas entre 18 y 57 años, de las Facultades de Psicología y Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Los resultados demuestran un incremento de la adquisición de competencias solidarias tras la aplicación del programa y que las metodologías activas empleadas inciden positivamente en el rendimiento.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/904/750
dc.relation10.1989/ejep.v6i2.93.g118
dc.rightsDerechos de autor 2013 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 6 No. 2 (2013): (December, 2013); 95-104en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 6 Núm. 2 (2013): (Diciembre, 2013); 95-104es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v6i2
dc.titleEffectiveness of a programme to promote the acquisition of solidarity in university studentsen-US
dc.titleEficacia de un programa para fomentar la adquisición de competencias solidarias en estudiantes universitarioses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record