Show simple item record

La medición de la influencia del estrés y del burnout en la relación profesor-alumno

dc.creatorGastaldi, Francesca Giovanna Maria
dc.creatorPasta, Tiziana
dc.creatorLongobardi, Claudio
dc.creatorPrino, Laura Elvira
dc.creatorQuaglia, Rocco
dc.date2015-10-29
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:48Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:48Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/910
dc.identifier10.30552/ejep.v7i1.99
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168453
dc.descriptionMost research finds socio-psychological aspects and the organism-environment relationship crucial in the onset of stress-related phenomena; equally important is the subject’s evaluation of stimuli. The Burnout syndrome is defined as a psychological state perceived as emotive breakdown and sense of depersonalization, featuring decreased effectiveness at work and a lower evaluation of one’s performance. At school, the most significant widespread stressors are issues in managing student behavior. However, in the literature few works treat stress and burnout as a specific function of the teacher-pupil relationship. This research will highlight the significant correlations existing between burnout, self-efficacy, students’ academic performance and the quality of pupil-teacher relationships. 37 primary-school teachers in north-west Italy were involved (age range: 27-57 yrs; M=44.76 yrs; SD=8.38 yrs). Tools used were a specially designed socio-personal questionnaire, the Maslach Burnout Inventory (M.B.I.) and the Classroom and School Context Teacher Self-Efficacy Scale (CSC-TSES), while teachers’ perception of the relationship with their pupils was investigated with STRS (Italian adaptation). Preliminary analysis reveals mutual influence between teachers' self-efficacy levels and degree of burnout; Conflict is the only dimension correlating significantly with burnout levels and self-efficacy in class management ability.en-US
dc.descriptionLas teorías más extendidas sobre el fenómeno del estrés han considerado, como factores principales, la relación entre el organismo y el entorno, los aspectos sociales y psicológicos y la evaluación personal hecha por parte del sujeto con respecto a los estímulos estresantes. En el contexto escolar, los problemas encontrados en la gestión del comportamiento de los estudiantes constituyen el factor de estrés más importante y universal. En la literatura, pocos trabajos se centran en el estudio del estrés y el burnout como una función específica de la relación profesor-alumno. El propósito de esta investigación es poner de relieve la existencia de correlaciones entre burnout, auto-eficacia, rendimiento académico de los estudiantes y la calidad de la relación profesor-alumno. Estuvieron involucrados 37 profesores de las escuelas primarias en el norte-este de Italia (edad en años: rango=27-57, M=44.76, SD=8.38). Se ha propuesto una rejilla construida específicamente para la detección de socio- personales, el Maslach Burnout Inventory (MBI), la Classroom and School Context Teacher Self-efficacy Scale (CSC-TSES) y Student-Teacher relationship Scale (STRS). El análisis realizado muestra una mutua influencia entre el nivel de autoeficacia de los profesores y el grado de burnout; el conflicto es la única dimensión que correlaciona significativamente con el nivel de burnout y la auto-eficacia se refiere a la capacidad de gestionar la el contexto de la clase.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/910/756
dc.rightsDerechos de autor 2014 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 7 No. 1 (2014): (June, 2014); 17-28en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 7 Núm. 1 (2014): (Junio, 2014); 17-28es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v7i1
dc.titleMeasuring the influence of stress and burnout in teacher-child relationshipen-US
dc.titleLa medición de la influencia del estrés y del burnout en la relación profesor-alumnoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record