The use of coping strategies and metacognitive skills in situations of bullying and cyberbullying
El uso de estrategias de afrontamiento y habilidades metacognitivas ante situaciones de bullying y cyberbullying
dc.creator | Nacimiento Rodríguez, Lydia | |
dc.creator | Mora-Merchán, Joaquín A. | |
dc.date | 2015-10-29 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-14T17:15:54Z | |
dc.date.available | 2021-06-14T17:15:54Z | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/915 | |
dc.identifier | 10.30552/ejep.v7i2.104 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168458 | |
dc.description | The bullying and cyberbullying are phenomena that are getting in recent times a lot of attention due to its high presence in schools and the dire consequences for who are involved. Among the variables that help to reduce the problem and its impact are being studied in current research coping strategies. The use of which is associated with personal and contextual variables. In this study, we have tried to analyze the influence of metacognitive processes, central to self-regulation of behavior, in the use of coping strategies that adolescents use to cope with the problems of bullying and cyberbullying. This has been evaluated in 346 subjects aged 12-18 years who are studying Secondary Education (49% ?, age M=14.05, SD=1.37) by a selective survey method, applying the questionnaires: ECIPQ, EBIPQ, Brief-Cope and a Metacognitive Skills Inventory. The results indicate that when subjects performed actions that indicate the use of appropriate metacognitive skills or quality, the use of coping strategies increases, especially planning. The use of metacognitive processes also varied according to the frequency of participation in bullying episodes. Possible explanations are discussed. | en-US |
dc.description | Bullying y cyberbullying son fenómenos que están recibiendo en los últimos tiempos una gran atención debido a su alta presencia en los centros educativos. Entre las variables que ayudan a reducir el problema y su impacto están las estrategias de afrontamiento, cuyo uso se encuentra asociado a variables personales y contextuales. En este estudio, se ha querido analizar el peso que tienen los procesos metacognitivos, fundamentales en la autorregulación de la conducta, en el uso de las estrategias de afrontamiento que se ponen en marcha ante los problemas de bullying y cyberbullying. Para ello se ha evaluado a 346 sujetos con edades comprendidas entre 12-18 años que se encuentran estudiando la Educación Secundaria Obligatoria (49%?; Edad M=14.05; DT=1.37) mediante un método selectivo de encuestas aplicándose los cuestionarios ECIPQ, EBIPQ, Brief-Cope y un Inventario de Habilidades Metacognitivas. Los resultados nos indican que cuando los sujetos llevan a cabo actuaciones que denotan el uso de habilidades metacognitivas adecuadas o de calidad aumenta el empleo de las estrategias de afrontamiento, en especial de planificación. El uso de los procesos metacognitivos también varió de acuerdo a la frecuencia de participación en episodios de bullying. Se discuten posibles explicaciones. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/915/760 | |
dc.rights | Derechos de autor 2014 European Journal of Education and Psychology | es-ES |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 7 No. 2 (2014): (December, 2014); 121-129 | en-US |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 7 Núm. 2 (2014): (Diciembre, 2014); 121-129 | es-ES |
dc.source | 1989-2209 | |
dc.source | 1888-8992 | |
dc.source | 10.30552/ejep.v7i2 | |
dc.title | The use of coping strategies and metacognitive skills in situations of bullying and cyberbullying | en-US |
dc.title | El uso de estrategias de afrontamiento y habilidades metacognitivas ante situaciones de bullying y cyberbullying | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
European Journal of Education and Psychology
\([0-9]{4}\)