Stress, positive personal variables and burnout: A path analytic approach
Estrés, variables positivas y burnout: un modelo explicativo
dc.creator | Otero-López, José Manuel | |
dc.creator | Villardefrancos, Estíbaliz | |
dc.creator | Castro, Cristina | |
dc.creator | Santiago, María José | |
dc.date | 2015-10-29 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-14T17:15:54Z | |
dc.date.available | 2021-06-14T17:15:54Z | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/916 | |
dc.identifier | 10.30552/ejep.v7i2.105 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168459 | |
dc.description | The notion that personal resources are a powerful screen for the negative influence of stressors in the burnout process is one of the aspects where consensus is more widespread in the domain of Positive Psychology. It is nonetheless true that identifying them and finding out how these “personal strengths or competences” operate would be crucial to improve health and well-being in the workplace. It seems therefore urgent to throw light –from a research perspective– not merely on whether the positive variables play a mediating role between the potential stressors and burnout but also on which the alternative paths are that have an influence on occupational stress. So, the fundamental objective of this study is to analyze a model of influences in which the levels of stress perceived by the teacher from the different disruptive behaviors of the students (verbal abuse at the teacher, aggressions among students, vandalism) are the exogenous variables while the different positive personal variables (optimism, hardiness, life satisfaction) are mediating variables and burnout is the endogenous variable. The results obtained from a sample of 523 secondary education teachers confirm that teacher “resilience” (optimism and hardiness) and life satisfaction mediate the negative impact that stressors from student behavior have on experiencing burnout. | en-US |
dc.description | La idea de que los recursos personales constituyen un poderoso tamiz de la influencia negativa de los estresores en el proceso de burnout constituye uno de los aspectos con mayor consenso en el ámbito de la Psicología Positiva. No es menos cierto que la identificación de cuáles son y cómo actúan estas “competencias o fortalezas personales” sería crucial para potenciar la salud y el bienestar en el trabajo. Parece entonces urgente y necesario clarificar, desde la investigación, no sólo si las variables positivas tienen un rol mediador entre los potenciales estresores y el burnout, sino también cuáles son las rutas alternativas de influencia en el malestar laboral. Pues bien, el objetivo fundamental de este trabajo es analizar un modelo de influencias en el que los niveles de estrés percibidos por el docente a partir de distintas conductas problemáticas de los alumnos (agresiones verbales al profesor, agresiones entre alumnos, vandalismo) constituyen las variables exógenas, mientras que distintas variables personales positivas (optimismo, hardiness, satisfacción vital) se postulan como mediadoras y el burnout como variable endógena. Los resultados obtenidos, a partir de una muestra de 523 profesores de enseñanza secundaria, confirman que la “resiliencia” del docente (optimismo y hardiness) y la satisfacción vital median en el impacto negativo que los estresores derivados del comportamiento de los alumnos tienen en la experiencia de burnout. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/916/761 | |
dc.rights | Derechos de autor 2014 European Journal of Education and Psychology | es-ES |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 7 No. 2 (2014): (December, 2014); 95-106 | en-US |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 7 Núm. 2 (2014): (Diciembre, 2014); 95-106 | es-ES |
dc.source | 1989-2209 | |
dc.source | 1888-8992 | |
dc.source | 10.30552/ejep.v7i2 | |
dc.title | Stress, positive personal variables and burnout: A path analytic approach | en-US |
dc.title | Estrés, variables positivas y burnout: un modelo explicativo | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
European Journal of Education and Psychology
\([0-9]{4}\)