Teacher self-efficacy and its relationship with students’ affective and motivational variables in higher education
La autoeficacia docente y su relación con las variables afectivas y motivacionales de estudiantes universitarios
Abstract
During the past few decades, researchers have proposed that teacher self-efficacy influences student achievement and motivation. The main aim of this work is to identify possible teacher self-efficacy profiles and to determine possible differences in some affective-motivational variables of students. 95 teachers and 1924 students from five Spanish public Universities took part in this study. Using cluster analysis, three distinctive profiles of teachers were generated: high self-efficacy, medium self-efficacy, and low self-efficacy. ANOVA results suggest that teachers with intermediate self-efficacy perception have more learning-oriented students than teachers with high self-efficacy. Students of teachers who are overconfident of their teaching capacity seem to engage less in studying to learn, they are more indifferent to the subjects, and they value the contents of the subject less. These students could also be less confident about the results of their efforts, showing a low perception of self-efficacy, greater academic work avoidance, and more anxiety than students of teachers with a moderate perception of self-efficacy. The results are discussed in light of the hypothesis of overconfidence. Durante las últimas décadas los investigadores han propuesto que la autoeficacia docente influye en el rendimiento estudiantil y en la motivación. El objetivo principal de este trabajo es identificar perfiles de autoeficacia del profesor y determinar las posibles diferencias en algunas variables afectivo-motivacionales de los estudiantes. 95 profesores y 1.924 estudiantes de cinco universidades públicas españolas participaron en este estudio. Mediante el análisis de conglomerados, se generaron tres perfiles distintivos de autoeficacia como docentes: alta, media y baja. Los resultados aportados por el ANOVA sugieren que los profesores con la percepción de autoeficacia intermedia tienen alumnos más orientados al aprendizaje que los profesores con alta autoeficacia. Los estudiantes de los profesores con alta autoeficacia de su capacidad docente parecen participar menos en estudiar para aprender, muestran más indiferencia ante las asignaturas y valoran menos los contenidos de las mismas. Estos estudiantes también tienen menos confianza en los resultados de sus esfuerzos, mostrando una baja percepción de autoeficacia, una mayor evitación del trabajo académico y más ansiedad que los estudiantes de los profesores con una percepción moderada de autoeficacia. Los resultados se discuten a la luz de la hipótesis de sobreconfianza.