Show simple item record

Desempeño cognitivo y rendimiento académico: ¿cómo confluyen familia y escuela?

dc.creatorFilipa Alves, Ana
dc.creatorAssis Gomes, Cristiano Mauro
dc.creatorMartins, Ana
dc.creatorda Silva Almeida, Leandro
dc.date2018-01-03
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:54Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:54Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/926
dc.identifier10.30552/ejep.v10i2.122
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168463
dc.descriptionChildren enter the school system with different educational experiences, leaving also with different levels of learning and school results. In this study, we intend to understand the impact of family and school on children's cognitive performance and academic achievement during elementary education. The sample consists of 406 Portuguese children, from preschool and the 1st cycle of Basic Education, aged from 4 to 10 years old. Through full structural equation model, it was observed that the latent variable family (parents’ schooling and socioeconomic level) and the latent variable school (community and type of school) have a significant impact on academic achievement. However, only family presents a significant impact on cognitive performance. These data suggest that the impact of school on intelligence quotient is not expressive in early academic years, where family present higher explanation of the variance.en-US
dc.descriptionLos niños ingresan en el Sistema Educativo con diferentes experiencias escolares, alcanzando también diferentes niveles de aprendizaje y resultados escolares. En este estudio, nuestra pretensión es comprender el impacto de la familia y de la escuela en el desempeño cognitivo y el rendimiento académico de los niños durante la educación primaria. La muestra se compone de 406 niños portugueses de preescolar y del 1° ciclo de Educación Primaria, con edades comprendidas entre los 4 y los 10 años. Por medio de modelo completo de ecuaciones estructurales, se observa que la variable latente familia (nivel de escolaridad y nivel socioeconómico) y la variable latente escuela (comunidad y tipo de escuela) tienen un impacto significativo en el rendimiento académico. No obstante, solo la familia presenta un impacto significativo en el desempeño cognitivo. Estos resultados sugieren que el impacto de la escuela en el cociente de inteligencia no es tan relevante en los primeros años o niveles escolares, donde la familia presenta mayor explicación de la varianza.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/926/767
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 10 No. 2 (2017): (December, 2017); 49-56en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 10 Núm. 2 (2017): (Diciembre, 2017); 49-56es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v10i2
dc.titleCognitive performance and academic achievement: How do family and school converge?en-US
dc.titleDesempeño cognitivo y rendimiento académico: ¿cómo confluyen familia y escuela?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record