Show simple item record

Variables influyentes en progreso académico y permanencia en la universidad

dc.creatorEsteban, Maria
dc.creatorBernardo, Ana
dc.creatorTuero, Ellián
dc.creatorCervero, Antonio
dc.creatorCasanova, Joana
dc.date2018-01-03
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:54Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:54Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/929
dc.identifier10.30552/ejep.v10i2.125
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168466
dc.descriptionUniversity dropout has serious consequences not only for the student who gives up, but also for the host society itself. This has led to an increase in studies aimed at analysing and preventing dropout, implemented under different methodologies that are reported in this article. In addition to this trend, the authors – as members of the European Project ALFA GUIA – have developed a study using a holistic ex-post facto approach targeted at identifying those variables that play a fundamental role in university student? persistence. The sample used for the statistical analyses excluded students who had left one degree course to enrol on another (since there were no significant differences compared to the group that continued), and the cases with missing values. This resulted in a final sample of 677 subjects (198 who had dropped out and 479 who had persisted). A sample of 1300 university students was interviewed; the information was collected using a questionnaire collaboratively designed by the Project partners, and – in this case – by means of computer assisted interview. A descriptive and correlational analysis was carried out, as a first approximation to data, helping to identify the main relationships between variables. Based on these results, a binary logistic regression analysis was performed. The results confirmed that vocation is the variable that most influences persistence on the studies started. Therefore, this variable (vocation) can act as a protective factor against university dropout, once the remaining variables are controlled.en-US
dc.descriptionEl abandono de los estudios universitarios tiene graves consecuencias no solo para el alumno que abandona, sino también para la propia sociedad de acogida. Por ello, se ha dado una proliferación de las investigaciones encaminadas al análisis y prevención del abandono, pudiendo ser estas implementadas bajo diversas metodologías de las que se da cuenta en el presente artículo. Sumándose a esta tendencia, los autores –como miembros del Proyecto Europeo Alfaguía– han implementado una investigación bajo un diseño expost-facto de enfoque holístico cuyo objetivo era identificar aquellas variables que ejercen un rol fundamental para la permanencia del estudiante universitario en la institución. La muestra empleada para los análisis estadísticos excluía tanto a aquellos alumnos que abandonan la titulación para matricularse en otra (por no presentar diferencias significativas respecto al grupo que permanece) como aquellos casos que presentaban valores perdidos, resultando en una muestra final de 677 sujetos (198 abandonan y 479 permanecen), cuya información fue recogida mediante un cuestionario diseñado colaborativamente por todas las instituciones participantes y aplicado –en este caso– a través de entrevista asistida por ordenador. Para una primera aproximación a los datos, se realizaron análisis descriptivos y correlacionales que permitieron identificar las principales relaciones entre variables. En base a dichos resultados, se han realizado análisis de regresión logística binaria cuyos resultados permiten afirmar que el haber escogido la titulación principalmente por vocación puede ejercer como factor protector frente al abandono, controladas el resto de las variables.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/929/770
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 10 No. 2 (2017): (December, 2017); 75-81en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 10 Núm. 2 (2017): (Diciembre, 2017); 75-81es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v10i2
dc.titleVariables that influence academic performance and university persistenceen-US
dc.titleVariables influyentes en progreso académico y permanencia en la universidades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record