Show simple item record

Inteligencia emocional del aula y su relación con el desempeño académico

dc.creatorAritzeta, Aitor
dc.creatorBalluerka, Nekane
dc.creatorGorostiaga, Arantxa
dc.creatorAlonso-Arbiol, Itziar
dc.creatorHaranburu, Mikel
dc.creatorGartzia, Leire
dc.date2018-01-04
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:55Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:55Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/935
dc.identifier10.30552/ejep.v9i1.131
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168472
dc.descriptionDespite the importance of emotions in classrooms, no measurements have been developed to assess group emotional intelligence (EI). The aim of this work was to develop a questionnaire for measuring group EI (G-TMMS) in educational contexts. The psychometric properties of G-TMMS were examined in a sample of 794 participants (47% female; mean age = 16; SD = 1.4), divided into 59 classrooms. The G-TMMS showed a one-factor structure. It also demonstrated to have adequate internal consistency, temporal stability, and convergent validity. Moreover, group EI was associated with higher group school performance. The implications of this new scale in educational contexts are discussed.en-US
dc.descriptionA pesar de la importancia nuclear de las emociones en el contexto académico no existen medidas de Inteligencia Emocional (IE) grupal aplicadas al aula. El objetivo del presente trabajo consistió en desarrollar un cuestionario para la medida de la IE grupal (G-TMMS) en contextos académicos. Las propiedades psicométricas del G-TMMS fueron examinadas en una muestra de 794 participantes dividida en 59 aulas (47% mujeres; Mediaedad = 16; DT = 1.4). El G-TMMS mostró una estructura unifactorial, una consistencia interna adecuada, estabilidad temporal y validez convergente. Además, la IE grupal del aula se mostró asociada con un mayor desempeño escolar grupal. El trabajo discute las implicaciones de esta nueva escala en el contexto educativo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/935/776
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 9 No. 1 (2016): (June, 2016); 1-8en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 9 Núm. 1 (2016): (Junio, 2016); 1-8es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v9i1
dc.titleClassroom emotional intelligence and its relationship with school performanceen-US
dc.titleInteligencia emocional del aula y su relación con el desempeño académicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record