Show simple item record

Capacidad predictiva del apoyo social en la inteligencia emocional de adolescentes

dc.creatorAzpiazu, Lorea
dc.creatorEsnaola, Igor
dc.creatorSarasa, Marta
dc.date2018-01-04
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:56Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:56Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/947
dc.identifier10.30552/ejep.v8i1.143
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168484
dc.descriptionThe aim of this study is to examine the relationships between social support (family, peers and teachers) and emotional intelligence. A sample of 1543 adolescents, 728 boys (47.18%) and 815 (52.81%) girls, whose ages ranged from 11 to 18 (Mage = 14.24, SD = 1.63), was employed in this study. The statistical analyses were performed using SPSS 21 for Windows program. On the one hand, Pearson correlations indicated that social support and emotional intelligence are meaningful and positively correlated in boys and girls in the sample. On the other hand, multivariate regression analyses showed the predictive capability that the three types of social support have on emotional intelligence in both genders.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este estudio es analizar la relación entre el apoyo social (familiar, amistades y profesorado) y la inteligencia emocional (atención, claridad y reparación). La muestra está compuesta por 1543 adolescentes, 728 chicos (47.18%) y 815 chicas (52.81%), entre los 11 y 18 años (Medad = 14.24, DT = 1.63). Los análisis estadísticos se llevan a cabo con el programa SPSS 21 para Windows. Los resultados del análisis correlacional señalan que el apoyo social y la inteligencia emocional están significativamente relacionados en ambos sexos. Por otro lado, el análisis de regresión demuestra la capacidad predictiva de los diferentes apoyos en la inteligencia emocional tanto en la muestra masculina como en la femenina.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/947/788
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 8 No. 1 (2015): (June, 2015); 23-29en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 8 Núm. 1 (2015): (Junio, 2015); 23-29es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v8i1
dc.titlePredictive capacity of social support on emotional intelligence in adolescenceen-US
dc.titleCapacidad predictiva del apoyo social en la inteligencia emocional de adolescenteses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record