Show simple item record

Estado actual de la investigación sobre rechazo escolar

dc.creatorInglés, Cándido J.
dc.creatorGonzálvez-Maciá, Carolina
dc.creatorGarcía-Fernández, José M.
dc.creatorVicent, María
dc.creatorMartínez-Monteagudo, M. Carmen
dc.date2018-01-04
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:56Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:56Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/949
dc.identifier10.30552/ejep.v8i1.145
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168486
dc.descriptionSchool refusal behavior refers to the avoidance of a child attending school and/or persistent difficulty staying in the classroom throughout the school day. Based on a review of the scientific literature, the aim of this study is to describe the current state of research on school refusal, differentiating between the findings and progress made in Spain from those achieved in the international field. For this purpose, the significance of this phenomenon, in addition to associated risk factors and variables, will be reviewed in the child and youth population. In turn, the commonly used assessment methods and most recommended treatment proposals, mainly based on cognitive behavioral therapy, are discussed. The results reveal several gaps and subjects for debate in some areas of knowledge about school refusal behavior, with differences being found between Spanish and international studies. In conclusion, future studies and challenges in this field are required.en-US
dc.descriptionEl comportamiento de rechazo a la escuela se refiere a la negativa de un niño a asistir al centro educativo y/o la dificultad persistente para permanecer en el aula durante toda la jornada escolar. A partir de la revisión de la literatura científica, es objeto de este trabajo describir el estado actual de la investigación sobre el rechazo escolar, diferenciando los hallazgos y avances alcanzados en España de aquellos conseguidos en el ámbito internacional. Para ello, se revisará la trascendencia de este fenómeno en población infanto-juvenil y los factores de riesgo y variables asociadas. A su vez, se discutirán los métodos de evaluación generalmente utilizados y las propuestas de tratamiento más recomendadas, basadas, principalmente, en la terapia cognitivo-conductual. Los resultados obtenidos revelan diversas lagunas y debates en algunos campos de conocimiento sobre el rechazo escolar, con diferencias en la investigación española respecto a la internacional. A modo de conclusión, se proponen futuras líneas de investigación y desafíos en este campo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/949/790
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 8 No. 1 (2015): (June, 2015); 37-52en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 8 Núm. 1 (2015): (Junio, 2015); 37-52es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v8i1
dc.titleCurrent status of research on school refusalen-US
dc.titleEstado actual de la investigación sobre rechazo escolares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record