Relationships between unstructured time, leisure and cognitive functions in the elderly
La relación entre el tiempo no estructurado, el ocio y las funciones cognitivas en personas mayores
dc.creator | Plaza Carmona, María | |
dc.creator | Requena Hernández, Carmen | |
dc.creator | Rosario, Illia | |
dc.creator | López Fernández, Verónica | |
dc.date | 2018-01-04 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-14T17:15:56Z | |
dc.date.available | 2021-06-14T17:15:56Z | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/953 | |
dc.identifier | 10.30552/ejep.v8i2.149 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168488 | |
dc.description | Introduction Retirement challenges the preservation of cognitive functions, since unstructured time increases as obligations diminish. Objectives 1. Analyse the characteristics of unstructured time in the healthy elderly. 2. Verify the relationship between types of leisure and cognitive functions. Methodology The study included 72 retired persons distributed into three groups: Group G1 (participants in Senior University programs), G2 (participants in a memory training program), and G3 (table games players). The measurements applied include the Clock Test, registering daily activities, and several cognitive tests. Results The analysis of variance and post hoc comparisons were performed. G1 and G2 groups gave more precise details on the distribution of time, and they both practice more cognitive activities than G3, which prefers social activities. G1 practiced “active rest”, as opposed to passive rest by G2 and G3, which was mainly watching TV or sleeping siesta. Cognitive measurements are significantly better in G1 than in any other group, while the results of G2 were significantly higher than G3. Conclusions The type of leisure activities is positive and significantly related to a richer and more intense planning of non-structured time and with a better cognitive level. | en-US |
dc.description | Introducción Con la jubilación, el aumento del tiempo no estructurado o libre de obligaciones supone un hándicap para preservar las funciones cognitivas. Objetivos 1) Analizar la planificación del tiempo no estructurado de mayores sanos, y 2) verificar la relación entre el tipo de ocio y las funciones cognitivas. Metodología Setenta y dos jubilados distribuidos en 3 grupos: G1 (Universidad de la experiencia), G2 (Entrenamiento de memoria) y G3 (Juegos de mesa). Se aplicaron el test del reloj, que refleja las actividades realizadas un día normal, y diferentes pruebas cognitivas. Resultados Análisis de varianza y comparaciones post hoc muestran que G1 y G2 detallan con más precisión la distribución del tiempo y ambos grupos practican más actividades cognitivas que G3, que prefiere actividades sociales. El grupo G1 hace un descanso «activo» frente a G2 y G3, que principalmente ven la televisión y duermen la siesta. Las pruebas cognitivas son significativamente mejores en G1 que en los otros grupos y, a su vez, mejor G2 que G3. Conclusiones El tipo de práctica de actividades de ocio se relaciona positiva y significativamente con una planificación más variada e intensa del tiempo no estructurado y un mejor nivel cognitivo. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/953/794 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychology | es-ES |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 8 No. 2 (2015): (Deiember, 2015); 60-67 | en-US |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 8 Núm. 2 (2015): (Diciembre, 2015); 60-67 | es-ES |
dc.source | 1989-2209 | |
dc.source | 1888-8992 | |
dc.source | 10.30552/ejep.v8i2 | |
dc.title | Relationships between unstructured time, leisure and cognitive functions in the elderly | en-US |
dc.title | La relación entre el tiempo no estructurado, el ocio y las funciones cognitivas en personas mayores | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
European Journal of Education and Psychology
\([0-9]{4}\)