Show simple item record

Del soporte de autonomía y la motivación autodeterminada a la satisfacción docente

dc.creatorRuiz Quiles, María
dc.creatorMoreno-Murcia, Juan Antonio
dc.creatorVera Lacárcel, José Antonio
dc.date2018-01-04
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:56Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:56Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/954
dc.identifier10.30552/ejep.v8i2.150
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168489
dc.descriptionThe purpose of this study was to examine the effects of autonomy support, psychological mediators, and self-determined motivation have on teacher satisfaction. The study was performed on a sample of 172 teachers from primary, secondary and high schools, and vocational training institutions. It measured the autonomy supportive, the basic psychological needs, work motivation and teacher satisfaction. The results supported the factorial structure and showed that the scale had an appropriate validity and reliability to measure teacher satisfaction. The autonomy support of the teacher, the basic psychological needs, and the self-determined motivation predicted the teacher satisfaction. The satisfaction of basic psychological needs turned out to be the best index to reduce burnout, and promote the vitality necessary for the performance of the teaching task. The types of self-determined motivation are negatively related to the depletion of teachers and positively oriented work, while less self-determination was positively associated with the depletion of the professional work, and the use of external pressure to perform the professional task. Psychological mediators contributed to teacher satisfaction.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este estudio fue comprobar el poder del soporte de autonomía, los mediadores psicológicos y la motivación autodeterminada sobre la satisfacción docente. Se utilizó una muestra de 172 docentes pertenecientes a la etapa de Educación Infantil, Primaria, Secundaria, Bachillerato y Ciclos Formativos, a los que se les midió el soporte de autonomía, los mediadores psicológicos, la motivación laboral y la satisfacción docente. Tras el análisis de regresión lineal se observó que el soporte de autonomía, los mediadores psicológicos y la motivación académica autodeterminada predijeron positivamente la satisfacción docente. La satisfacción de las necesidades psicológicas básicas resultó ser el mejor índice para reducir el agotamiento y favorecer la vitalidad necesaria en el desempeño de la tarea docente. Los tipos de motivación más autodeterminada se relacionaron negativamente con el agotamiento del profesorado y positivamente con la orientación al trabajo, mientras que las menos autodeterminadas lo hicieron positivamente con el agotamiento de la labor profesional y con la utilización de presión externa para rendir en la tarea profesional. Los mediadores psicológicos contribuyeron a la satisfacción docente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/954/795
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 8 No. 2 (2015): (Deiember, 2015); 68-75en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 8 Núm. 2 (2015): (Diciembre, 2015); 68-75es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v8i2
dc.titleThe support of autonomy and self-determined motivation for teaching satisfactionen-US
dc.titleDel soporte de autonomía y la motivación autodeterminada a la satisfacción docentees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record