Show simple item record

Análisis confirmatorio de la versión reducida del Cuestionario de Dimensiones y Estilos Parentales (PSDQ) en una muestra portuguesa

dc.creatorMartins, Cátia
dc.creatorAyala-Nunes, Lara
dc.creatorNunes, Cristina
dc.creatorPechorro, Pedro
dc.creatorCosta, Emília
dc.creatorMatos, Filomena
dc.date2018-11-26
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:57Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:57Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1018
dc.identifier10.30552/ejep.v11i2.223
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168497
dc.descriptionAn important research field in family studies relates to the role parenting practices can have on several domains of children’s development. Regarding to parenting styles, it was Baumrind’s conceptualization that was responsible for a relevant research boost in this area. She proposed a model contemplating three different styles: authoritative, authoritarian, and permissive. The aim of our study was to examine the factor structure, internal consistency and others psychometric properties of the Portuguese version of the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ). The participants were 424 parents (mainly mothers, 81.2%) from Algarve (South of Portugal), that answered to PSDQ and a sociodemographic questionnaire. The instrument comprises 32 items: 12 questions regarding the authoritative style, 15 questions regarding the authoritarian style, and 5 questions regarding the permissive style. Several competing models (i.e., one and three-factorial, and another where latent variables were organized in a 1st and 2nd order factors) were tested in regards to PSDQ factor structure using confirmatory factor analysis. A fourth model, contemplating inter-correlations between item 7 and 8 was also proposed, which showed adequate fit and internal consistency. These findings support the PSDQ original structure. Implications concerning the use and contributes to social and emotional child’ adjustment are discussed.en-US
dc.descriptionEn el área de los estudios sobre la familia se ha puesto en evidencia la importancia de las prácticas educativas parentales en varios dominios del desarrollo infantil. La conceptualización de Baumrind sobre los estilos parentales dio un impulso relevante en esta área, proponiendo un modelo que distinguía tres estilos diferentes: autoritativo, autoritario y permisivo. El objetivo del presente estudio fue examinar la estructura factorial, la consistencia interna y otras propiedades psicométricas de la versión portuguesa del Cuestionario de Estilos y Dimensiones Parentales (PSDQ). Participaron 424 padres y madres (81.2% de madres) residentes en el Algarve (Sur de Portugal) que han completado el PSDQ y un cuestionario sociodemográfico. El instrumento original contiene 32 ítems de los cuales 12 se refieren al estilo autoritativo, 15 ítems al estilo autoritario y 5 al estilo permisivo. Se han testado varios modelos con diferentes soluciones usando el análisis confirmatorio factorial (un factor, tres factores y otro en que las variables latentes estaban organizadas en factores de primer y segundo nivel). Se testó un cuarto modelo que incluía inter-correlaciones entre los ítems 7 y 8, que mostró un ajuste y consistencia interna más adecuados que los anteriores. Estos resultados confirman la estructura original del PSDQ. Las implicaciones para su uso y posibles contribuciones para el estudio del ajuste infantil son discutidas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1018/803
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 11 No. 2 (2018): (December, 2018); 77-91en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 11 Núm. 2 (2018): (Diciembre, 2018); 77-91es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v11i2
dc.titleConfirmatory analysis of the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ) short form in a portuguese sampleen-US
dc.titleAnálisis confirmatorio de la versión reducida del Cuestionario de Dimensiones y Estilos Parentales (PSDQ) en una muestra portuguesaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record