Show simple item record

El problema de la asistencia escolar en la educación obligatoria japonesa: el caso de una escuela secundaria pública

dc.creator
dc.creator
dc.date2019-04-17
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:57Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:57Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1036
dc.identifier10.30552/ejep.v12i1.241
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168506
dc.descriptionThe purpose of this study was to collect accurate data on the School Attendance Problem (SAP) in Japan at a local level while using an explicit definition of legitimate attendance. Attendance data on 35 students at a junior high school (M=13.9 years, SD=0.9) were extracted and 11 fundamental factors related to SAP were examined. The analysis showed that the number of absences in the previous year was a strong predictor of SAP in the current year; that more than 90% of the subjects did not take advantage of special institutions; that parents’s attitude was a significant predictor of the prolongation of SAP; and that school withdrawal type (SW) was the most common form of SAP. Regardless of their attendance record or academic performance, all SAP students were advanced to the next grade at the end of the school year. Close cooperation between parents and school is identified as a key factor in addressing SAP. To give effective support to SAP students in Japan, it is necessary to review aspects of the educational system that may be encouraging students not to attend school.en-US
dc.descriptionEl propósito de este estudio fue recopilar datos precisos sobre el Problema de Asistencia Escolar (PAE) en Japón a nivel local mientras se usa una definición explícita de asistencia legítima. Se extrajeron los datos de asistencia de 35 estudiantes en una escuela secundaria (M=13.9 años, SD=0.9) y se examinaron 11 factores fundamentales relacionados con PAE. Los análisis mostraron que el número de ausencias en el año anterior fue un fuerte predictor de los PAE en el año en curso; que más del 90% de los sujetos no aprovecharon instituciones especiales; que la actitud de los padres fue un predictor significativo de la prolongación de PAE; y que el tipo de retiro de escuela (RE) fue la forma más común de PAE. Independientemente de su registro de asistencia o rendimiento académico, todos los estudiantes con PAE pasaron al siguiente grado al final del año escolar. La estrecha cooperación entre los padres y la escuela se identifica como un factor clave para abordar los PAE. Con el fin de brindar un apoyo efectivo a los estudiantes con PAE en Japón, es necesario revisar aspectos del sistema educativo que pueden alentar a los estudiantes a no asistir a la escuela.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1036/813
dc.rightsDerechos de autor 2019 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 12 No. 1 (2019): (June, 2019); 63-75en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 12 Núm. 1 (2019): (Junio, 2019); 63-75es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v12i1
dc.titleThe school attendance problem in Japanese compulsory education: the case of a public junior high schoolen-US
dc.titleEl problema de la asistencia escolar en la educación obligatoria japonesa: el caso de una escuela secundaria públicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record