The relationship between mental health and school absenteeism in a community sample of French secondary school students: four profiles derived from cluster analysis
La relación entre la salud mental y el absentismo escolar en una muestra comunitaria de estudiantes de secundaria francesa: cuatro perfiles derivados del análisis de conglomerados
Abstract
School absenteeism is a serious problem among youths, varying in etiology and presentation. Youths presenting high levels of absence have previously been linked to mental health problems, academic difficulties and dropout, highlighting the need for early identification and intervention. The aim of this study is twofold: first, to identify profiles among a community sample of secondary school students based on school absence, internalizing and externalizing behavior using the Child Behavior Checklist (CBCL-YSR). Second, to examine the relationship between profiles regarding mental health problems based on the dimensions of the CBCL-YSR, the function of their school absence using the School Refusal Assessment Scale (SRAS) and school refusal using the SChool REfusal EvaluatioN (SCREEN). The profiles are compared on demographic variables, family characteristics, school performance and bullying. A community sample of 469 youths (10-16 year, M=12.1 years, SD=1.2) from six French secondary publics schools participated in this study. Using cluster analysis, four distinct profiles were identified. The clusters differed significantly on school absence, internalizing problems, externalizing problems, dimensions of the CBCL-YSR, and their function of absence on the SRAS. Clusters differed significantly on several demographic variables, school level, grade, repetition and bullying. The distinctions between the four profiles and their relevance are discussed. El absentismo escolar es un problema grave entre los jóvenes, que varía en etiología y presentación. Los jóvenes que presentan altos niveles de ausencias se han relacionado previamente con problemas de salud mental, dificultades académicas y abandono escolar, lo que destaca la necesidad de una identificación e intervención tempranas. El objetivo de este estudio es doble: en primer lugar, identificar los perfiles de una muestra comunitaria de estudiantes de secundaria en función de las ausencias escolares y los comportamientos internalizantes y externalizantes a través de la Child Behavior Checklist (CBCL-YSR). En segundo lugar, examinar la relación entre los perfiles con respecto a los problemas de salud mental basados en las dimensiones del CBCL-YSR, la función de su ausencia escolar utilizando la School Refusal Assessment Scale (SRAS) y el rechazo escolar utilizando la SChool REfusal EvaluatioN (SCREEN). Los perfiles se comparan en variables demográficas, características familiares, rendimiento escolar y bullying. Una muestra comunitaria de 469 jóvenes (10-16 años, M=12.1 años, SD=1.2) de seis escuelas públicas francesas secundarias participó en este estudio. Usando el análisis de conglomerados, se identificaron cuatro perfiles distintos. Los grupos diferían significativamente en la ausencia escolar, la internalización de problemas, la externalización de problemas, las dimensiones del CBCL-YSR y su función de ausencia en el SRAS. Los grupos diferían significativamente en varias variables demográficas, nivel escolar, grado, repetición y acoso escolar. Se discuten las diferencias entre los cuatro perfiles y su relevancia