Show simple item record

C-HIIT para mejorar la concentración y calidad de sueño de escolares con dificultades de aprendizaje: Estudios piloto

dc.creatorSuárez-Manzano, Sara
dc.creatorRuíz-Ariza, Alberto
dc.creatorLópez-Serrano, Sebastián
dc.creatorMartínez-López, Emilio J.
dc.date2019-12-16
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:58Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:58Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1078
dc.identifier10.30552/ejep.v13i1.289
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168517
dc.descriptionOne of the most diagnosed neurocognitive disorders in Spain (5%) and recognized by the LOMCE as Students with Specific Need for Educational Support is Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Schoolchildren with problems to concentrate and in many cases with sleep and restlessness problems, which interfere in their social and school development. This work includes two pilot projects with randomized experimental longitudinal design. With the objective of know the immediate effect of 16min of "cooperative high-intensity interval training" (CHIIT) on concentration and evaluate the effect of 10 weeks of C-HHIT on sleep quality. In Project 1 (n= 20) the Control Group visualized a documentary and the Experimental Group did Physical Exercise (4 minutes warm-up + 16 minutes C-HIIT). In Project 2 (n= 20) only the Experimental Group attended the 10 weeks of extra-curricular activity C-HIIT (2 sessions / week, 30 minutes / session). The tools used were test d2 (concentration), Pittsburg test and Fitbit HR (sleep quality) and Seego ® system (exercise intensity) bracelets. The analysis of repeated measures ANOVA 2 times (pre-test vs. post-test) × 2 groups (control group vs. experimental group) and test for non-metric measurements, Willcoxon and U Mann-Whitney showed that the performance of the C-HIIT method has an immediate effect of improving the concentration [F(1.18)=20.50; p=.001; partial; ?2=.532; 1- ß> .999] and improves long-term sleep quality [F(1.18)=69.932; ?2=.795; 1-ß> 975; p<.001] in schoolchildren with learning difficulties.en-US
dc.descriptionUno de los trastornos neurocognitivos más diagnosticado en España (5%) y reconocido por la LOMCE como Alumnado Con Neesidad Específica de Apoyo Educativo es el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Escolares con problemas para concentrarse y en muchos casos con problemas de sueño e inquietud, que interfieren en su desarrollo social y escolar Este trabajo engloba dos proyectos piloto con diseño longitudinal experimental randomizado. Con el objetivo de conocer el efecto inmediato de 16min de “cooperative high-intensity interval training” (C-HIIT) sobre la concentración y evaluar el efecto de 10 semanas de C-HHIT en la calidad de sueño. En el proyecto 1 (n= 20) el Grupo Control visualizó un documental y el Grupo Experimental realizó Ejercicio Físico (4 minutos calentamiento + 16 minutos C-HIIT). En el proyecto 2 (n= 20) solo el Grupo Experimental asistió a las 10 semanas de actividad extraescolar C-HIIT (2 sesiones/semana, 30 minutos/sesión). Las herramientas empleadas fueron test d2 (concentración), test Pittsburg y pulseras Fitbit HR (calidad de sueño) y sistema Seego ® (intensidad de ejercicio). El análisis de medidas repetidas ANOVA 2 tiempos (pre-test vs. post-test) × 2 grupos (grupo control vs. grupo experimental) y test para medidas no para métricas, Willcoxon y U Mann-Whitney mostró que la realización del método C-HIIT tiene un efecto inmediato de mejora de la concentración [F(1.18)=20.50; p=.001; ? 2=.532; 1–ß >.999] y mejora a largo plazo la calidad de sueño [F(1.18)=69.932; ? 2=.795; 1–ß>.975; p<.001] en escolares con dificultades de aprendizaje.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1078/825
dc.rightsDerechos de autor 2020 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 13 No. 1: (June, 2020); 19-32en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 13 Núm. 1: (Junio, 2020); 19-32es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v13i1
dc.titleC-HIIT to improve the concentration and quality of sleep of schoolchildren with learning difficulties: Pilot studiesen-US
dc.titleC-HIIT para mejorar la concentración y calidad de sueño de escolares con dificultades de aprendizaje: Estudios pilotoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record