Show simple item record

Diseño y estructura factorial del cuestionario Percepción del Alumnado sobre el Clima Escolar (PACE)

dc.creatorEscalante Mateos, Naiara
dc.creatorGoñi Palacios, Eider
dc.creatorFernández-Zabala, Arantza
dc.creatorIzar de la Fuente, Iker
dc.date2019-12-16
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:58Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:58Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1083
dc.identifier10.30552/ejep.v13i1.294
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168521
dc.descriptionThere have been many different instruments that have been developed in Anglo-Saxon countries in order to evaluate school climate. However, it doesn’t exist yet a widely accepted and validated measurement instrument in Spanish that evaluates in a balanced way, through different dimensions, the main aspects that most researches defend as components of the school climate. With the purpose of overcoming this limitation, the objective of this study is to elaborate a new measurement instrument of the perception of the school climate and to analyze its construct and convergent validity. A total of 480 students from Álava and Madrid of ages between 12 and 18 (M = 14.91, SD= 1.49), take part in the research; 286 (59.6%) of them were women and 194 (40.4%) men. The participants filled in two questionnaires: PACE (school climate) and the version adapted to Spanish of the School Engagement Measure. The analyses carried out allow selecting the most appropriate items for the multidimensional measurement of the school climate. The questionnaire presents adequate internal consistency and external validity. Thus, the new questionnaire gets to surpass the limitation of other measurement instruments created previously and the procedure to be followed in order to continue with its validation is under discussion.en-US
dc.descriptionHan sido muchos y muy diversos los instrumentos que se han desarrollado en los países anglosajones para evaluar el clima escolar. Sin embargo, todavía no existe ningún instrumento de medida ampliamente aceptado y validado en castellano que, a través de distintas dimensiones, evalúe de manera equilibrada los aspectos principales que la mayoría de las investigaciones defienden como componentes del clima escolar. Para tratar de solventar esta limitación, el objetivo de este estudio es elaborar un nuevo instrumento de medida de la percepción sobre el clima escolar y analizar su validez de constructo y convergente. Participaron en la investigación 480 estudiantes de Álava y Madrid de entre 12 y 18 años (M = 14.91; DT = 1.49), de los cuales 286 (59.6%) eran mujeres y 194 (40.4%) hombres. El alumnado participante cumplimentó dos cuestionarios: el PACE (clima escolar) y la versión adaptada al castellano del School Engagement Measure (implicación escolar). Los análisis realizados permiten seleccionar los ítems más adecuados para la medida multidimensional del clima escolar. El cuestionario presenta una consistencia interna y validez externa adecuadas. En consecuencia, el nuevo cuestionario consigue superar la limitación de otros instrumentos de medida creados con anterioridad y se discute el procedimiento a seguir en orden a continuar con la validación del mismo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1083/829
dc.rightsDerechos de autor 2019 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 13 No. 1: (June, 2020); 81-95en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 13 Núm. 1: (Junio, 2020); 81-95es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v13i1
dc.titleDesign and factorial structure of the questionnaire students’ perceptions of the school climate (PACE)en-US
dc.titleDiseño y estructura factorial del cuestionario Percepción del Alumnado sobre el Clima Escolar (PACE)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record