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Autorregulación del aprendizaje, estrés escolar y rendimiento académico

dc.creatorValiente-Barroso, Carlos
dc.creatorSuárez-Riveiro, José Manuel
dc.creatorMartínez-Vicente, Marta
dc.date2020-12-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:58Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:58Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1324
dc.identifier10.30552/ejep.v13i2.358
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168526
dc.descriptionSelf-regulated learning is a complex process that involves interrelated cognitive and motivational aspects for the purpose of achieving scholastic success. Deficiencies in this process can give rise to triggers of daily stress at school. This study seeks to verify whether there are differences in the use of selfregulated learning strategies related to different levels of school stress and of academic achievement. A total of 620 fifth- and sixth-graders from ages 10 to 12 (M = 10.35; SD = 0.63) participated in this cross-sectional study, with a multivariate methodology that was nonexperimental, descriptive, correlational and inferential. The results indicated significant differences in support strategies, complementary strategies for learning, attitude toward study and academic self-concept, in relation to different levels (low, medium and high) of school stress. Significant differences were also found between students with lower or higher academic achievement in complementary strategies for learning and in attitude toward study, the latter variables proving to be predictive of school stress. In conclusion, we emphasize the need for teaching plans that intentionally develop the learning to learn competency; this competency is fundamental to self-regulated learning and can also act as a preventive measure against school stress.en-US
dc.descriptionEl aprendizaje autorregulado implica un proceso complejo que engloba aspectos cognitivos y motivacionales interrelacionados para conseguir el éxito escolar y cuyas carencias pueden originar estresores cotidianos en la escuela. En este estudio se pretende comprobar si existen diferencias en el uso de estrategias autorreguladoras del aprendizaje según distintos niveles de estrés escolar y de rendimiento académico. Participaron 620 estudiantes de 5º y 6º de primaria con edades comprendidas entre 10 y 12 años (M = 10.35; DT = 0.63) en un estudio transversal, de metodología no experimental, descriptivo, correlacional e inferencial multivariado. Los resultados indican diferencias significativas en estrategias de apoyo, estrategias complementarias al aprendizaje, actitud hacia el estudio y autoconcepto académico según distintos niveles (bajo, medio y alto) de estrés escolar, siendo además significativas las diferencias entre los estudiantes de menor y mayor rendimiento académico en estrategias complementarias al aprendizaje y en actitud hacia el estudio, variables estas últimas que se evidencian predictoras del estrés escolar. En conclusión, se resalta la necesidad de que las programaciones docentes tengan como referente el desarrollo de la competencia aprender a aprender que sustenta el aprendizaje autorregulado y que además puede actuar como medida preventiva del estrés escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1324/1107
dc.rightsDerechos de autor 2020 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 13 No. 2 (2020): (Diciembre, 2020); 161-176en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 13 Núm. 2 (2020): (Diciembre, 2020); 161-176es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v13i2
dc.titleSelf-regulated learning, school stress and academic achievementen-US
dc.titleAutorregulación del aprendizaje, estrés escolar y rendimiento académicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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