Show simple item record

Estrategias de afrontamiento, empatía y tendencia prosocial en universitarios

dc.creatorMorales, Francisco Manuel
dc.date2020-12-01
dc.date.accessioned2021-06-14T17:15:59Z
dc.date.available2021-06-14T17:15:59Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1326
dc.identifier10.30552/ejep.v13i2.360
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168528
dc.descriptionThe aim of this study was to analyze the coping strategies of daily stress perceived in a sample of university students and its relationship with other psycho-educational variables of empathy and measures of prosocial tendency. The participants were university students belonging to first years of the Education Sciences and Psychology Faculties to whom the following instruments were applied: an Inventory of Coping Strategies, Cognitive and Affective Empathy Test, a Prosocial Scale and another one to evaluate Prosocial Behaviors/Measurement of prosocial tendency. The results proof the existence of positive correlations between productive problem-centered coping strategies such as problem solving and the empathy, prosocial behavior variables, and prosocial trend measurement. The avoidance strategy was negatively associated with the empathy variable and prosocial behavior. The data obtained are relevant for the design of future training programs for coping with everyday stress in the university setting and for the development of intrapersonal and interpersonal skills such as those related to empathy and the development of prosocial behaviors.en-US
dc.descriptionEl objetivo del presente estudio consistió en analizar las estrategias de afrontamiento del estrés cotidiano percibido en una muestra de estudiantes universitarios y su relación con otras variables psicoeducativas de empatía y medidas de tendencia prosocial. Los participantes fueron estudiantes universitarios pertenecientes a primeros cursos de las Facultades de Ciencias de la Educación y de Psicología a los que se les aplicó los siguientes instrumentos: un Inventario de Estrategias de Afrontamiento, Test de Empatía Cognitiva y Afectiva, una Escala de Prosocialidad y otro para evaluar Comportamientos Prosociales/ Medida de Tendencia Prosocial. Los resultados demuestran la existencia de correlaciones positivas entre estrategias productivas de afrontamiento centradas en el problema como la resolución de problemas y las variables de empatía, conducta prosocial y medida de tendencia prosocial. La estrategia evitación se asoció negativamente con la variable empatía y comportamientos prosociales. Los datos obtenidos son relevantes para el diseño de futuros programas de entrenamiento de estrategias de afrontamiento del estrés cotidiano en el ámbito universitario y para el desarrollo de competencias intrapersonales e interpersonales como las relacionadas con la empatía y el desarrollo de comportamientos prosociales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1326/927
dc.rightsDerechos de autor 2020 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 13 No. 2 (2020): (Diciembre, 2020); 187-200en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 13 Núm. 2 (2020): (Diciembre, 2020); 187-200es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v13i2
dc.titleCoping strategies, empathy and prosocial tendencies in university studentsen-US
dc.titleEstrategias de afrontamiento, empatía y tendencia prosocial en universitarioses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record