Effectiveness of a parent training program aiming to improve the psychological wellbeing and the family satisfaction: Parenting with a Smile
Eficacia de un programa de entrenamiento a padres para la mejora del bienestar psicológico y la satisfacción familiar: Educar con una sonrisa (“Parenting with a Smile”)
dc.creator | Pérez, Carmen | |
dc.creator | Iniesta, Marina | |
dc.date | 2020-12-01 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-14T17:15:59Z | |
dc.date.available | 2021-06-14T17:15:59Z | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1327 | |
dc.identifier | 10.30552/ejep.v13i2.361 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168529 | |
dc.description | The purpose of this study was to design, implement and analyse the effectiveness of the parent training program Parenting with a smile, taking it as a structured role model in a psychoeducational intervention which aims to reduce anxiety, depression and stress symptoms by increasing the family satisfaction, the training in parenting skills and the change in attitude from parents with children aged between 0 and 12. A quasi-experimental study with a sample of 68 parents was carried out along with a pretest-posttest evaluation of the parents’ clinical symptoms in relation to anxiety, depression and stress by using the Abreviated Depression Anxiety Stress Scale [Escala Abreviada de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS-21)], of the family satisfaction following the Family Satisfaction by Adjectives Scale (FSAS) [Escala de Satisfacción Familiar por Adjetivos (ESFA)] and finally of the skills and cognitive dimensions related to parenting through the Questionnaire for the assessment of adopters, carers, tutors and mediators [Cuestionario para la Evaluación de Adoptantes, Cuidadores, Tutores y Mediadores (CUIDA)]. The reductions in clinical symptoms scores and the increase in family satisfaction and parenting skills, except for Altruism, shown in Wilcoxon test are significant. | en-US |
dc.description | El objetivo del presente estudio consistió en diseñar, aplicar y analizar la eficacia del programa de entrenamiento para padres Educar con una sonrisa como modelo estructurado de intervención psicoeducativa destinado a la disminución de la sintomatología ansiosa, depresiva y el estrés a través del aumento de la satisfacción familiar y la instrucción en habilidades de crianza y cambio de actitud en padres de hijos de entre 0 y 12 años. Se llevó a cabo un estudio cuasi-experimental con una muestra de 68 padres. Se realizó una evaluación pretest- postest de la sintomatología clínica de los padres relacionada con la ansiedad, la depresión y el estrés a través de la Escala Abreviada de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS-21), de la satisfacción familiar según la Escala de Satisfacción Familiar por Adjetivos (ESFA) y de las habilidades y dimensiones cognitivas en relación con la crianza mediante el Cuestionario para la Evaluación de Adoptantes, Cuidadores, Tutores y Mediadores (CUIDA). El test de Wilcoxon mostró que las reducciones en las puntuaciones de la sintomatología clínica y los incrementos en la satisfacción familiar y habilidades de crianza, salvo para Altruismo, son significativas. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1327/1108 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 European Journal of Education and Psychology | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 13 No. 2 (2020): (Diciembre, 2020); 201-218 | en-US |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 13 Núm. 2 (2020): (Diciembre, 2020); 201-218 | es-ES |
dc.source | 1989-2209 | |
dc.source | 1888-8992 | |
dc.source | 10.30552/ejep.v13i2 | |
dc.title | Effectiveness of a parent training program aiming to improve the psychological wellbeing and the family satisfaction: Parenting with a Smile | en-US |
dc.title | Eficacia de un programa de entrenamiento a padres para la mejora del bienestar psicológico y la satisfacción familiar: Educar con una sonrisa (“Parenting with a Smile”) | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
European Journal of Education and Psychology
\([0-9]{4}\)