Academic Performance in spanish undergraduates: the role of personality and academic procrastination
Rendimiento académico en universitarios españoles: el papel de la personalidad y la procrastinación académica
dc.creator | Hidalgo-Fuentes, Sergio | |
dc.creator | Martínez-Álvarez, Isabel | |
dc.creator | Sospedra-Baeza, María Josefa | |
dc.date | 2021-05-14 | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1533 | |
dc.identifier | 10.32457/ejep.v14i1.1533 | |
dc.description | Academic procrastination is a common behavior in higher education with a range of negative outcomes.This study examined the relationships among the Big Five personality traits (extraversion, neuroticism, agreeableness, conscientiousness and openness to experience), academic procrastination and academic performance. Participants were 195 spanish undergraduates (77.4% female and 22.6% male), ranging in age from 18 to 51 years (M = 21.39; DT = 4.58). Ten Item Personality Inventory was used to measure Big Five personality traits and Academic Procrastination Scale-Short Form was use to measure academic procrastinación. Correlation analysis showed that academic performance was positively related to conscientiousness while being negatively related to academic procrastination. Using hierarchical regression analyses, controlling for age and gender, it was found that the Big Five and academic procrastinación predicted part of the variance in academic performance. This study contributes to the body of literature that has examined the relationship between The Big Five personality traits, academic procrastination and academic performance. | en-US |
dc.description | La procrastinación académica es un comportamiento común en la educación superior con una variedad de consecuencias negativas. El objetivo del presente estudio es investigar las relaciones entre los factores de personalidad del modelo de los Cinco Grandes (extraversión, neuroticismo, afabilidad, responsabilidad y apertura a la experiencia), la procrastinación académica y el rendimiento académico. Los participantes fueron 195 estudiantes universitarios españoles (77.4% mujeres y 22.6% hombres), con edades comprendidas entre los 18 y 51 años (M = 21.39; DT = 4.58). El Ten-Item Personality Inventory se utilizó para evaluar los factores de personalidad del modelo de los Cinco Grandes y la Academic Procrastination Scale-Short Form se usó para medir la procrastinación académica. Los análisis de correlación mostraron que el rendimiento académico estaba positivamente relacionado con la responsabilidad y negativamente relacionado con la procrastinación académica. Realizando análisis de regresión jerárquica, controlando la edad y el sexo, se encontró que tanto los Cinco Grandes como la procrastinación académica predijeron parte de la varianza del rendimiento académico. Este estudio contribuye a la literatura que ha examinado la relación entre factores de personalidad, procrastinación académica y rendimiento académico. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1533/1120 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Sergio Hidalgo-Fuentes, Isabel Martínez-Álvarez, María Josefa Sospedra-Baeza | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 14 No. 1 (2021): January-June 2021; 1-13 | en-US |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Enero- Junio 2021; 1-13 | es-ES |
dc.source | 1989-2209 | |
dc.source | 1888-8992 | |
dc.source | 10.32457/ejep.v14i1 | |
dc.subject | personalidad | es-ES |
dc.subject | procrastinación académica | es-ES |
dc.subject | rendimiento académico | es-ES |
dc.subject | educación superior | es-ES |
dc.subject | personality | en-US |
dc.subject | academic procrastination | en-US |
dc.subject | academic performance | en-US |
dc.subject | higher education | en-US |
dc.title | Academic Performance in spanish undergraduates: the role of personality and academic procrastination | en-US |
dc.title | Rendimiento académico en universitarios españoles: el papel de la personalidad y la procrastinación académica | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
European Journal of Education and Psychology
\([0-9]{4}\)