Autonomy support in student’s resilience through a cognitive-social model of motivation
Apoyo a la autonomía en la resiliencia de los estudiantes a través de un modelo cognitivo-social de motivación
dc.creator | Salazar-Ayala, Carla Mariela | |
dc.creator | Gastélum-Cuadras, Gabriel | |
dc.creator | Huéscar Hernández, Elisa | |
dc.creator | Moreno-Murcia, Juan Antonio | |
dc.date | 2021-06-02 | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1548 | |
dc.identifier | 10.32457/ejep.v14i1.1548 | |
dc.description | The present study tests the predictive relationship of teacher’s autonomy support on student resilience through a cognitive-social model of motivation. A total of 1149 students participated (52% male and 48% female) from fifth (n = 566) and sixth grade (n = 583) from elementary schools in the State of Chihuahua, Mexico. With a range of 10 and 13 years (M = 10.51; SD = .67). A positive prediction of autonomy support on resilience, through the mediator’s basic psychological needs, autonomous motivation, cooperation and affiliation was confirmed. Data reveal that fostering autonomy support is related to students' psychosocial well-being, strengthening adaptive and resilient behavior in the face of adversity. This predictive design is an important guide for the preparation and interventions that work on resilience, as well as cooperativity and affiliation, with strategies of autonomy support. | en-US |
dc.description | El presente estudio comprueba la relación predictiva del apoyo a la autonomía del profesor en la resiliencia de los estudiantes a través de un modelo cognitivo-social de motivación. Participaron 1149 estudiantes (52% hombres y 48% mujeres) de quinto (n = 566) y sexto grado (n = 583) de escuelas primarias del Estado de Chihuahua, México. Con un rango de 10 y 13 años (M = 10.51; DE = .67). Se confirmó una predicción positiva del apoyo a la autonomía sobre la resiliencia, a través de los mediadores necesidades psicológicas básicas, motivación autónoma, cooperación y afiliación. Los datos revelan que el fomento del apoyo a la autonomía se relaciona con el bienestar psicosocial de los estudiantes, fortaleciendo una conducta adaptativa y resiliente ante la adversidad. Este diseño predictivo es una guía importante para la preparación de intervenciones que trabajen la resiliencia, así como la cooperatividad y la afiliación, con estrategias de apoyo a la autonomía. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1548/1125 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Carla Salazar-Ayala, Gabriel Gastélum-Cuadras, Elisa Huéscar Hernández, Juan Antonio Moreno-Murcia | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 14 No. 1 (2021): January-June 2021; 1-16 | en-US |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Enero- Junio 2021; 1-16 | es-ES |
dc.source | 1989-2209 | |
dc.source | 1888-8992 | |
dc.source | 10.32457/ejep.v14i1 | |
dc.subject | educación física | es-ES |
dc.subject | necesidades psicológicas | es-ES |
dc.subject | interacción social | es-ES |
dc.subject | cooperación | es-ES |
dc.subject | conductas adaptativas | es-ES |
dc.subject | psicología | es-ES |
dc.subject | autonomía | es-ES |
dc.subject | physical education | en-US |
dc.subject | basic psychological needs | en-US |
dc.subject | social interaction | en-US |
dc.subject | affiliation | en-US |
dc.subject | cooperation | en-US |
dc.subject | adaptive behaviors | en-US |
dc.subject | psychology | en-US |
dc.subject | resilience | en-US |
dc.title | Autonomy support in student’s resilience through a cognitive-social model of motivation | en-US |
dc.title | Apoyo a la autonomía en la resiliencia de los estudiantes a través de un modelo cognitivo-social de motivación | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
European Journal of Education and Psychology
\([0-9]{4}\)