• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Can adolescents make better decisions? The answer of Physics: Physics as critical thinking training

¿Pueden los adolescentes tomar mejores decisiones? La respuesta de la Física: La Física como entrenamiento de pensamiento crítico

Author
Reyes, Héctor

García González, Juan Manuel

Mirón Canelo, José Antonio

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1550
10.32457/ejep.v14i1.1550
Abstract
To learn Physics is traditionally a difficult task. In the present study we want to infer if there is a relation between a Socratic methodology of teaching Physics and the executive functions of students. 69 undergraduate students who learnt with a Brain-Based Teaching Approach (BBTA) methodology were compared to a sample with the same N who had learnt in a masterclass style.  Both groups where analysed through Stroop test in order to find differences in the executive functions, differences in the inhibition of first intuitive response. T-test analysis suggests that there is a notorious difference between both groups (p<0.036) in the interference process (Stroop test) and it would imply that this kind of brain-based teaching methodology improves students´ reasoning process, as far as we know the anterior cingulate and the frontal lobe work together in that process. The results of this research suggest that there is an increase of the inhibition related to the way of learning and no difference by sex are shown. To learn Physics in the proposed way seems to reinforce the executive functions and the teaching method would be implemented in different science subjects.
 
Tradicionalmente, aprender Física es una tarea complicada. En el presente estudio queremos conocer si hay relación entre el aprendizaje de la Física de modo mayéutico o socrático y las funciones ejecutivas del cerebro. 69 estudiantes preuniversitarios que aprendieron Física empleando un método fundamentado en el funcionamiento del cerebro fueron comparados con un grupo que aprendió Física empleando la clase magistral, exactamente con el mismo N. Ambos grupos fueron analizados con el test de Stroop para buscar diferencias en las funciones ejecutivas, más concretamente en la inhibición de las respuestas inmediatas e intuitivas. El test-T determina que existe una diferencia significativa entre ambos grupos (p<0.036) en el control de la interferencia o inhibición. Estos resultados podrían indicar que esta metodología fundamentada en el funcionamiento del cerebro mejora el proceso de razonamiento de los estudiantes, puesto que sabemos que la cingulada anterior y el lóbulo frontal funcionan como un tándem en ese proceso. Los resultados del presente estudio sugieren que hay una mejora en la inhibición que está relacionada con la forma de aprender. El método propuesto parece que refuerza las funciones ejecutivas del cerebro y tal vez sería posible emplear dicho método en otras asignaturas. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB