Emotional communication: Tracing aspects of self-expression in paintings of preschoolers
Comunicación emocional: rastrear aspectos de la libre expresión en las pinturas de los niños de educación preescolar
Author
Stamatis, Panagiotis J.
Abstract
Present research focuses on the ability of Greek preschool education children to be self-expressed through spontaneous painting in a subject of their free choice communicating their emotions. The method of this research based on painting analysis which focus on content, size, use of paper and colors that were chosen by the children. Moreover, factors as gender and socio-financial status of participated children was correlated with their capability to express themselves. The observation and data analysis of colors that kids selected, the forms that they painted; and the dimensions of their painting provided important information for their ability to express their emotions. The most of preschoolers expressed their emotions making colorful images in an effort to represent their familiar persons with images revealing their relationships with their parents and siblings. The ability of children self-expression is a part from their creativity, mental and emotional communication which they construct interactively their social relationships among them and other children; and their teachers and parents in an initiative level. As research concluded painting helps children to express spontaneously their real positive and negative emotions, thoughts and feelings. Esta investigación se centra en la capacidad de los niños griegos de educación preescolar, a auto-expresarse a través de la pintura espontánea en un tema de su elección, sin revelar sus emociones. El método de esta investigación está basado en los análisis que se centran en el contenido, el tamaño, el uso de papel y el color que fue elegido por los niños. Por otra parte, factores como el género y la situación socio-económica de los niños correlacionaron con su capacidad de expresarse. La observación y el análisis de datos de los colores que los niños han seleccionado, las formas que pintaron y las dimensiones de sus pinturas, facilitaron información importante por su capacidad de expresar sus emociones. La mayoría de los niños en edad preescolar expresó sus pensamientos y sentimientos haciendo imágenes coloridas, en un esfuerzo para representar a sus familiares con las imágenes que revelan sus relaciones con sus padres o hermanos. La capacidad de los niños de auto-expresión es una parte de su creatividad, la comunicación mental y emocional con que ellos construyen interactivamente sus relaciones sociales con otros niños y sus maestros y padres, en un nivel de iniciativa. Como la investigación reveló, la pintura ayuda a los niños a expresar espontáneamente sus pensamientos y sentimientos reales, positivos y negativos.