Show simple item record

Diseño de un instrumento para el análisis de las competencias del logopeda escolar y del maestro de Audición y Lenguaje

dc.creatorCifuentes Lardín, María Salvadora
dc.creatorMartínez Ramón, Juan Pedro
dc.date2018-05-03
dc.date.accessioned2021-06-14T19:58:25Z
dc.date.available2021-06-14T19:58:25Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/741
dc.identifier10.30552/ejpad.v6i1.61
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168584
dc.descriptionThe present study was carried out by the inconsistences found on the competences of the speech therapist and the specialist teacher in hearing and language (AL) and the difficulty to assess this phenomenon, arising the need to delimit the diferences between both, as well as to know what they understood education professionals on this issue. Therefore, the aim of this investigation was the design and implementation of a questionnaire to analyze the profiles of the speech therapist and the AL. The questionnaire was provided to a total of 104 people belonging to eight public and subsidized schools, an early care center, an association and a private center; all of them developed their professional work in the municipality of Totana (Murcia, Spain). This instrument had a total of 29 closed items being carried our validation. After the administration and data collection, the results were evaluated through the statistical program SPSS, through which an evaluation of the item-total correlation, the reliability coefficient and the empirical validation through the correlations were performed. In agreement with results, the analyzed group lacks notions about the differences of these degrees and consider them as similar professions.en-US
dc.descriptionEl presente estudio se llevó a cabo por las incongruencias encontradas sobre las competencias del logopeda y del maestro especialista en Audición y Lenguaje (AL) y la dificultad para valorar dicho fenómeno, surgiendo la necesidad de delimitar las diferencias entre ambos, así como saber qué entendían los profesionales de la educación sobre esta cuestión. Por ello, el objetivo de la presente investigación fue el diseño y puesta en marcha de un cuestionario para analizar los perfiles profesionales del logopeda y del AL. El cuestionario fue suministrado a un total de 104 personas pertenecientes a ocho colegios públicos y concertados, un centro de atención temprana, una asociación y un centro privado; todos ellos desarrollaban su labor profesional en el municipio de Totana (Murcia, España). Dicho instrumento tuvo un total de 29 ítems cerrados llevándose a cabo la validación del mismo. Tras la administración y recogida de datos, se valoraron los resultados mediante el programa estadístico SPSS, a través del cual se realizó una evaluación de la correlación ítem-total, el coeficiente de fiabilidad y la validación empírica mediante las correlaciones. De acuerdo con los resultados obtenidos, el grupo analizado carece de nociones sobre las diferencias de estas titulaciones y las consideran como profesiones similares.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/741/621
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Child Development, Education and Psychopathologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 6 No. 1: (Junio , 2018); 47-56en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 6 Núm. 1: (Junio , 2018); 47-56es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.30552/ejpad.v6i1
dc.titleDesign of an instrument to analysis the competences of the speech therapist and the specialist teacher in hearing and languageen-US
dc.titleDiseño de un instrumento para el análisis de las competencias del logopeda escolar y del maestro de Audición y Lenguajees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record