Show simple item record

Apoyo social percibido e implicación escolar: Correlaciones y variabilidad

dc.creatorIzar de la Fuente Díaz de Cerio, Iker
dc.creatorRodríguez Fernández, Arántzazu
dc.creatorEscalante Mateos, Naiara
dc.date2019-05-28
dc.date.accessioned2021-06-14T19:58:26Z
dc.date.available2021-06-14T19:58:26Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/766
dc.identifier10.30552/ejpad.v7i1.86
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168593
dc.descriptionPerceived social support is crucial in the adolescent school behaviour, especially in school engagement. In general, a person's close contexts promote his school engagement, but not all the sources of social support have the same effect. The objectives of this investigation are two: on the one hand (a) analyse the relation between perceived social support and school involvement; and on the other hand (b) identify the variability of perceived social support and school engagement based on sex and parents’ educational level. 323 students of Secondary Education of a high school of Vitoria-Gasteiz aged between 12 to 18 years old (M=14.41; DT=1.18) participated in the study, being 128 of them boys (40%) and 195 girls (60%). The questionnaires APIK (social support) and SEM (school engagement) were used. The obtained results prove that perceived social support correlates with school engagement, being the support from the teachers the one with the highest punctuations. According to the variability based on sex and parents’ educational level of the second objective, there are only differences in perceived social support, being them in favour of women.en-US
dc.descriptionEl apoyo social percibido es crucial en el comportamiento escolar de los adolescentes, especialmente en la implicación escolar. En general, los contextos cercanos de una persona promueven su implicación escolar, pero no todas las fuentes de apoyo social tienen el mismo efecto. Los objetivos de esta investigación son dos: (a) analizar las relaciones entre el apoyo social percibido y la implicación escolar; e (b) identificar la variabilidad del apoyo social percibido y la implicación escolar en razón del sexo y nivel académico de los progenitores. Participaron en la investigación 323 estudiantes de Educación Secundaria de un instituto de Vitoria-Gasteiz con edades comprendidas entre los 13 y 18 años (M=14.41; DT=1.18), de los cuales 128 eran chicos (40%) y 195 (60%) chicas, a los que se aplicaron los cuestionarios: APIK (apoyo social) y SEM (implicación escolar). Los resultados certifican que el apoyo social percibido correlaciona con la implicación escolar, predominando el apoyo del profesorado. Respecto a la variabilidad en sexo y nivel académico de los progenitores únicamente se han encontrado diferencias significativas en el apoyo social percibido de las amistades a favor de las mujeres.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/766/630
dc.rightsDerechos de autor 2019 European Journal of Child Development, Education and Psychopathologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 7 No. 1 (2019): (June, 2019); 23-35en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 7 Núm. 1 (2019): (Junio, 2019); 23-35es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.30552/ejpad.v7i1
dc.titlePerceived social support and school engagement: Correlations and variabilityen-US
dc.titleApoyo social percibido e implicación escolar: Correlaciones y variabilidades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record