Show simple item record

¿Predicen los factores de depresión, ansiedad y estrés la dimensión de la despersonalización y la baja realización personal en el profesorado?

dc.creatorGranados, Lucía
dc.creatorAparisi, David
dc.creatorInglés, Cándido J.
dc.creatorAparicio López, María del Pilar
dc.creatorFernández Sogorb, Aitana
dc.creatorGarcía Fernández, José M.
dc.date2019-05-28
dc.date.accessioned2021-06-14T19:58:26Z
dc.date.available2021-06-14T19:58:26Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/771
dc.identifier10.30552/ejpad.v7i1.91
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168598
dc.descriptionIn the last years, the research in burnout is increasing due to its physical and mental problems relationship. Concretely, teaching has been one of the most exposed professions to the study of the working conditions and the effects it carries on. The aim of this work was to analyze, by means of logistic regression analysis, if Depression, Anxiety and Stress are predictors of high levels of Depersonalization and low Personal Accomplishment in teaching staff out of the university field. The final sample consisted of 634 teachers (N=376 men and 258 women). The age range for the total sample was from 29 to 65 years (M age=45.81, SD=13.35). The instruments used were Depression, Anxiety and Stress Scales-21 (DASS-21) and the Maslach Burnout Inventory (MBI). Results indicated that the probability of presenting high Depersonalization and low Personal Accomplishment are greater for each increasing point in the Depression, Anxiety and Stress variables. In conclusion, the findings of this study reveal an advance in the study of Depersonalization and low Personal Accomplishment in education professionals.en-US
dc.descriptionEn los últimos años, la investigación en burnout está en aumento debido a la relación con problemas físicos y mentales. Especialmente, la enseñanza ha sido una de las profesiones más expuesta al estudio de las condiciones laborales y los efectos que conlleva. El objetivo de este trabajo fue analizar, mediante análisis de regresión logística, si la Depresión, la Ansiedad y el Estrés son predictores de altos niveles de Despersonalización y baja Realización Personal en docentes no-universitarios. La muestra final se compuso de 634 profesores (N=376 hombres y 258 mujeres). El rango de edad para la muestra total fue de 29 a 65 años (M edad=45.81; DT=13.35). Los instrumentos utilizados fueron, Escalas de Depresión, Ansiedad y Estrés -21 (DASS-21) y el Maslach Burnout Inventory (MBI). Los resultados indicaron que la probabilidad de presentar alta Despersonalización y baja Realización Personal es mayor por cada punto de aumento en las variables Depresión, Ansiedad y Estrés. En conclusión, los hallazgos de este estudio revelan un avance en el estudio de la Despersonalización y la baja Realización Personal en profesionales de la enseñanza.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/771/635
dc.rightsDerechos de autor 2019 European Journal of Child Development, Education and Psychopathologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 7 No. 1 (2019): (June, 2019); 83-92en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 7 Núm. 1 (2019): (Junio, 2019); 83-92es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.30552/ejpad.v7i1
dc.titleDo the depression, anxiety and stress factors predict the dimension of depersonalization and low personal accomplishment in professorate?en-US
dc.title¿Predicen los factores de depresión, ansiedad y estrés la dimensión de la despersonalización y la baja realización personal en el profesorado?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record