• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

What it is may not be what it seems. About the high capacities

Lo que es puede no ser lo que parece. A propósito de las altas capacidades

Author
Mayoral Rodríguez, Silvia

Timoneda Gallart, Carme

Pérez Álvarez, Frederic

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/772
10.30552/ejpad.v7i1.92
Abstract
This study examines the DN-CAS versus WISC to assess gifted children with learning difficulties or conduct disorders (twiceexceptional children). 114 gifted children, from 10 years to 14 years old (female 56%), 54 with learning difficulties, 60 with conduct disorder, were assessed on DN-CAS (PASS) and WISC. Factor analysis showed four PASS factors and one WISC factor. WISC loaded mainly on simultaneous. No other PASS processing was linked with WISC. Correlations showed weak or moderate correlation between CAS and WISC. Simultaneous is the less correlated process and therefore we can infer that it woks more independently. Descriptive statistics showed that simultaneous was the higher score and planning the lower score. On analyzing clusters of PASS processes higher that 115 (+1SD) and 130 (+2SD), simultaneous appears as the most frequently involved. Finally, a particular pattern (”N” pattern) is found as a marker of emotional dysfunction linked to planning. These findings demonstrate a four-factor solution for D-N CAS among the gifted children tested. Only simultaneous appears linked to WISC. A good or excellent simultaneous appears linked to gifted children. The DN-CAS seems to offer an advantageous tool to assess gifted children, mainly in the case of underachievers or disturbed behavior, given that DN-CAS assesses planning, closely related to creativity and metacognition.
 
Se estudió el DN-CAS versus el WISC para altas capacidades con aprendizaje o conductas disfuncionales (doble excepcionalidad). 114 casos de alta capacidad, entre 10 y 14 años (56% mujeres), 54 con dificultades de aprendizaje y 60 con conductas disfuncionales, fueron evaluados con el DN-CAS (PASS) y el WISC. Un análisis factorial mostró cuatro factores PASS y uno WISC. El WISC cargó principalmente en el simultáneo. Ningún otro procesamiento PASS cargó en el WISC. Se halló débil o moderada correlación entre DN-CAS y WISC. El simultáneo es el proceso menos correlacionado por lo que puede inferirse es el más independiente. El análisis estadístico descriptivo mostró que el simultáneo fue el procesamiento PASS con mayor puntuación y el procesamiento atención fue el con menor puntuación. En el análisis de agrupamiento de los procesos PASS superiores a 115 (+1DS) y 130 (+2DS), el simultaneo es el más frecuentemente involucrado. Por último, un patrón singular (patrón “N”) aparece como marcador de disfunción emocional ligada al planning. En resumen, se demuestra la estructura de cuatro factores del DNCAS. El simultáneo aparece ligado al WISC. Un buen o excelente simultáneo aparece en alta capacidad. El DN-CAS es ventajoso para alta capacidad con aprendizaje o conducta disfuncional (doble excepcionalidad) pues el DN-CAS valora planificación, creatividad y metacognición.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB