Motivational profiles to coping stress strategies goals and management in university students
Perfiles motivacionales a metas y manejo de estrategias de afrontamiento de estrés en estudiantes universitarios
Author
Franco Taboada, Victoria
Gon´zalez Cabanach, Ramón
Souto Gestal, Antonio
Abstract
This research was designed to know the possible correlation among the motivational orientations of the students and the choices of the coping strategies they make before the different experiences of academic stress, and, additionally, to know if this could change based on the different orientation to goals. The participants were 468 university students with an average age of 21.82 years old (DT=3.13). A quick cluster analysis classified them into 5 groups with different orientations of approximation goals, and learning and performance avoidance. The coping factor that caused a greater degree of unanimity in the responses of all the orientation groups was Search for Social Support. This was not the case of the other two factors, Positive Reassessment and Resource Planning and Management, with a much more uneven presence among some groups and others, according to their motivational orientations, as there were significant differences between the avoidance and approximation groups in favour of the latter. It would be convenient to provide programmes to the students in order to learn to manage stress, to encourage the coping resources, to promote the motivational support and the positive affectivity, and to train abilities in order to know how to respond to the academic demands, and so, avoiding their vulnerability to the stress they generate Se diseñó una investigación para conocer la posible vinculación entre las orientaciones motivacionales de los estudiantes y la elección de unas u otras estrategias de afrontamiento ante las experiencias de estrés académico, y comprobar, asimismo, si éstas podrían variar en función de las distintas orientaciones a metas. Los participantes fueron 468 estudiantes universitarios con una media de edad de 21,82 años (DT=3,13) que un análisis quick cluster agrupó en 5 conglomerados con combinaciones diferentes de orientaciones a metas de aproximación y evitación al aprendizaje y al rendimiento. El factor de afrontamiento que concitó mayor unanimidad en las respuestas en todas las agrupaciones de orientaciones a metas fue Búsqueda de apoyo social. No fue este el caso de los otros dos factores, Reevaluación positiva y Planificación y gestión de recursos, con una presencia mucho más dispar entre unos grupos y otros según sus orientaciones motivacionales, al mostrarse diferencias significativas en su manejo entre las agrupaciones de evitación y aproximación a favor de estas últimas. Sería conveniente proporcionar a los universitarios programas para aprender a manejar el estrés, fomentar los recursos de afrontamiento, promover el apoyo motivacional y la afectividad positiva, y formar habilidades para saber responder a las demandas académicas y evitar su vulnerabilidad ante el estrés que generan.