Show simple item record

Comprensión lectora digital vs. Tradicional según familiaridad con las TIC

dc.creatorFuentes, Ana Alejandra
dc.creatorJiménez, Virginia
dc.creatorAlvarado, Jesús María
dc.date2020-06-01
dc.date.accessioned2021-06-14T19:58:28Z
dc.date.available2021-06-14T19:58:28Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/806
dc.identifier10.30552/ejpad.v8i1.131
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168616
dc.descriptionSeveral differences were found in the scientific literature regarding reading through digital devices. The aim of the present work has been to study reading comprehension based onInformation and Communication Technologies (ICT) management and its possibility to predict reader performance.In order to achieve this, three supports were evaluated: paper, computer and mobile phone. We used a non-probabilistic and intentional sample of 178 university students from the Complutense University of Madrid. Three selected ad-hoc readings were used for the research with their respective questions and a questionnaire on ICT usability. Students read the texts for three minutes and then they answered a 25 multiple-choice questioner per text. In general terms, the result of the research showed that comprehension improves when students were tested on a computer. The correlation study allowed us to think that the modality affects differently the subjects. Thus, this result is mediated by the skills, preferences, uses and customs of the readers. So, it can be inferred that the information society seems to be moving towards an improvement in reading comprehension in non- traditional ways of reading compared to traditional ones.en-US
dc.descriptionDado que existen diferencias en la literatura científica respecto a la lectura a través de dispositivos digitales, el presente trabajo tiene la finalidad de evaluar la comprensión lectora en función del manejo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), y la posibilidad de predecir el desempeño lector. Se evaluaron tres soportes: papel, ordenador y teléfono móvil o celular. Se trabajó con una muestra no probabilística e intencional de 178 estudiantes universitarios de la Universidad Complutense de Madrid. Se utilizaron tres lecturas seleccionadas ad-hoc para la investigación con sus respectivas preguntas y un cuestionario de usabilidad de las TIC. Los estudiantes leyeron los textos durante tres minutos, después respondieron 25 preguntas de opción múltiple por cada texto. En términos generales, el resultado de la investigación fue que la comprensión lectora mejora cuando se realiza en soporte ordenador. El estudio correlacional permite afirmar que la modalidad afecta diferencialmente a los sujetos. Así, dicho resultado está mediado por las habilidades, preferencias, usos y costumbres de los lectores. Se puede inferir que la sociedad de la información parece avanzar hacia una mejora en la comprensión lectora en medios no tradicionales de lectura respecto a lostradicionales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/806/653
dc.rightsDerechos de autor 2020 European Journal of Child Development, Education and Psychopathologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 8 No. 1 (2020): (June, 2020); 57-64en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 8 Núm. 1 (2020): (Junio, 2020); 57-64es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.30552/ejpad.v8i1
dc.titleReading comprehension according to familiarity with ICTen-US
dc.titleComprensión lectora digital vs. Tradicional según familiaridad con las TICes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record