Show simple item record

Desarrollo moral en contextos educativos: Una revisión sistemática

dc.creatorReyes-Ruiz, Lizeth
dc.creatorNúñez-Ariza, Andryn
dc.creatorNúñez-Ordóñez, Aldrin
dc.creatorSánchez-Villegas, Milgen
dc.creatorCarmona Alvarado, Farid Alejandro
dc.creatorRaphael Bataglia, Patricia Unger
dc.creatorPaiva Alves, Cristiane
dc.date2021-05-19
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/1508
dc.identifier10.32457/ejpad.v9i1.1508
dc.descriptionThe aim of this systematic review was to identify the evidence available in scientific literature in relation to moral development in educational contexts. The bibliographic databases of PubMed, Scopus, Psychology and Behavioral Science Collection (EBSCO) and Scielo were examined using predetermined search criteria and PRISMA methodology. Research studies published from 2010 to October 2020 were considered and, after evaluation, 3,021 articles dealing with the topic were identified and finally 167 articles were included in the review that met the inclusion criteria. The results suggest the influence of the educational context on moral development, from all levels of educational formation, where aspects, individual, cognitive, socioeconomic, intercultural, pedagogical, institutional, family and interactive converge, encouraging the development of studies that nourish the scientific discussion on the moral evolution of the human being and its associated training practices.en-US
dc.descriptionEl objetivo de esta revisión sistemática fue identificar la evidencia disponible en la literatura científica en relación con el estudio del desarrollo moral en contextos educativos. Se realizaron búsquedas en las bases de datos bibliográficas de PubMed, Scopus, Psychology and Behavioral Science Collection (EBSCO) y Scielo utilizando criterios de búsqueda predeterminados, siguiendo la metodología PRISMA. Se consideraron los estudios de investigación publicados desde 2010 hasta octubre de 2020 y, luego de la evaluación, fueron identificados 3.021 artículos que trataban el tema y se incluyeron finalmente 167 artículos en la revisión que cumplieron los criterios de inclusión. Los resultados sugieren la influencia del contexto educativo en el desarrollo moral, desde todos los niveles de formación educativa, donde convergen aspectos, individuales, cognitivos, socioeconómicos, interculturales, pedagógicos, institucionales, familiares e interactivos, incentivando al desarrollo de estudios que nutran la discusión científica sobre la evolución moral del ser humano y sus prácticas formativas asociadas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/1508/1121
dc.rightsDerechos de autor 2021 Lizeth Reyes-Ruiz, Andryn Núñez-Ariza, Aldrin Núñez-Ordóñez, Milgen Sánchez-Villegas, Farid Alejandro Carmona Alvarado, Patricia Unger Raphael Bataglia, Cristiane Paiva Alveses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 9 No. 1 (2021): June 2021; 1-32en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Junio 2021 ; 1-32es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.32457/ejpad.v9i1
dc.subjectDesarrollo morales-ES
dc.subjectContextos educativoses-ES
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.subjectdesarrollo infantiles-ES
dc.subjectMoral developmenten-US
dc.subjectEducational contextsen-US
dc.subjectEducationen-US
dc.subjectchild developmenten-US
dc.titleMoral development in educational contexts: A systematic reviewen-US
dc.titleDesarrollo moral en contextos educativos: Una revisión sistemáticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record