Design goes to school: Opportunities to apply the design process in Chilean school education
El diseño va al colegio: Oportunidades de aplicación del proceso de diseño en la educación escolar chilena
Author
Bravo, Úrsula
Cortés, Catalina
Rivera, Maritza
Ceric, Francisco
Lloyd, Peter
Jones, Derek
Abstract
The state of economic development of the country requires the formation of human capital that dominate higher-order thinking skills, as analytical thinking, creative problem solving and collaboration; all skills deployed extensively during the design process. At the school level, this is not resolved only with curricular changes, but requires teacher training and support.
There is empirical evidence of the international application of design thinking in the field of education among students and teachers. However, directly importing such models may not be effective given the cultural differences and particularities of the Chilean educational system.
This project seeks to identify opportunities for the transfer of design thinking to chilean education, as well as develop and test a training program in conjunction with professors and directors of schools of various levels of dependency. An intervention was designed—in a training program mode—which was experienced by 20 teachers (four of them with managerial and/or administrative positions). A range of resources was used to collect, systematize and analyze the information (practical exercises, questionnaires, interviews, focus groups, arrays, etc.).
In this article, we present the preliminary results of the project "Developing human capital for 21st century economies: Introducing design thinking to chilean schools", which has allowed us to identify problems in the field of curricula, school atmosphere and at the organizational level. These problems were addressed as opportunities by the teachers, applying tools delivered in the training. El estado de desarrollo económico del país requiere de la formación de capital humano que domine habilidades de pensamiento superior, como pensamiento analítico, resolución creativa de problemas y colaboración; todas competencias que se despliegan ampliamente durante el proceso de diseño. A nivel escolar, esto no se resuelve solo con cambios curriculares, sino que requiere de la capacitación de profesores.
Hay evidencia empírica de la aplicación en el extranjero de design thinking en el ámbito educativo, entre estudiantes y profesores. Sin embargo, su importación puede no resultar efectiva dadas las diferencias culturales y particularidades del sistema educacional chileno.
Este proyecto busca identificar oportunidades para transferir el pensamiento de diseño a la educación chilena, así como desarrollar y testear un programa de capacitación en conjunto con profesores y directivos de colegios, de distintos niveles de dependencia.
Para esto se diseñó una intervención -en modalidad de programa de capacitación-, que fue realizada por 20 profesores (cuatro de ellos con cargo directivo y/o administrativo). También, se generó una batería de recursos que permitieron recoger, sistematizar y analizar la información (ejercicios prácticos, cuestionarios, entrevistas, grupos focales, matrices, etcétera).
En este artículo, se presentan los resultados preliminares del proyecto “Developing human capital for 21st century economies: Introducing design thinking to chilean schools”, que ha permitido identificar problemáticas en el ámbito curricular, de convivencia escolar y a nivel organizacional. Estas fueron abordadas por los profesores, aplicando herramientas entregadas en la capacitación.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Teaching and methodological innovations in the design process: A study on the protocols of conceptual design with Design and Engineering Students
Guerrero Valenzuela, Mauricio. Base Diseño e Innovación; Vol. 4 No. 3 (2018): Design in Ibero-America; 278-289 -
Potential implications from the methodological application of Design Thinking in urban design processes. Analysis from the designer's experience
Carrasco Pizarro, Carolina; Rivera Marchevsky, Maite; Acosta Scandela, Luisa; David, Beatrice; Lazo de la Cerda, Marcela. Revista de Urbanismo; No. 46 (2022): June; 75-94 -
How to enhance primary school EFL-teacher curriculum-design competences: the Competence Unit Design Model (CUD Mod)
Capperucci, Davide. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 44-63