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La turistificación del territorio

dc.creatorFlores Chávez, Jaime
dc.creatorMartínez Riquelme, Pablo
dc.date2020-12-21
dc.identifierhttp://revistas.academia.cl/index.php/esp/article/view/1876
dc.identifier10.25074/07197209.20.1876
dc.descriptionThe touristification of the territory is a process that societies have experienced during the 20th century, from the implementation of policies aimed at inserting local spaces into the global flows of tourist mobility. Both Chile and the rest of the Latin American countries were not exempt from these dynamics. Indeed, tourism, understood as a way of assigning tourist value to places, is developed both from above, by the action of the State, and from below, based on the decisions that tourists make when traveling. This article aims to analyze, from a historical and geographical perspective, the role that tourism has played in the construction of the territory, the State and the Nation in Chile during the 20th century from two approaches: a) travelers and tourists in La Araucanía a late 19th century: Edmond Reuel Smith, Gustave Verniory and José Alfonso; and b) the tourism magazines in promoting the tourist imaginary of modernity and the nation in Chile, which were classified into three categories: private magazines, association magazines and state magazines. It is concluded that both the travelers of the late nineteenth century and the magazines of the first half of the twentieth century, configured the construction of the tourist territorial imaginary of Araucanía and southern Chile, based on the notion of nature, of the subjects that there they are. live and the values of modernity.en-US
dc.descriptionLa turistificación del territorio es un proceso que han vivenciado las sociedades durante el siglo XX, a partir de la implementación de políticas dirigidas a insertar a los espacios locales en los flujos globales de movilidad turística. Tanto Chile, como el resto de los países latinoamericanos no estuvieron exentos de dichas dinámicas. En efecto, la turistificación, entendida como una forma de asignar valor turístico a los lugares, se desarrolla tanto desde arriba, por la acción del Estado, como desde abajo, a partir de las decisiones que los turistas toman para viajar. Este artículo se propone analizar, desde una perspectiva histórica y geográfica, el papel que ha jugado el turismo en la construcción del territorio, el Estado y Nación en Chile durante el siglo XX desde dos enfoques: a) los viajeros y turistas en La Araucanía a fines del siglo XIX: Edmond Reuel Smith, Gustave Verniory y José Alfonso; y b) las revistas de turismo en la promoción del imaginario turístico de la modernidad y la nación en Chile, las cuales se clasificaron en tres categorías: revistas particulares, revistas de asociaciones y revistas del Estado. Se concluye que tanto los viajeros a fines del siglo XIX y las revistas en la primera mitad del siglo XX, configuraron la construcción del imaginario territorial turístico de la Araucanía y del sur de Chile, basado en la noción de naturaleza, de los sujetos que allí habitan y de los valores de la modernidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Academia de Humanismo Cristianoes-ES
dc.relationhttp://revistas.academia.cl/index.php/esp/article/view/1876/2036
dc.rightsDerechos de autor 2020 Revista de Geografía Espacioses-ES
dc.sourceRevista de Geografía Espacios; Vol 10 No 20 (2020); 32-52en-US
dc.sourceRevista de Geografía Espacios; Vol. 10 Núm. 20 (2020); 32-52es-ES
dc.sourceRevista de Geografía Espacios; v. 10 n. 20 (2020); 32-52pt-BR
dc.source0719-7209
dc.source0719-0573
dc.titleThe touristification of the territoryen-US
dc.titleLa turistificación del territorioes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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