• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

What learnings and what services? Questions for a transformative educational praxis from the Service-Learning

¿Qué aprendizajes y qué servicios? Preguntas para una praxis educativa transformadora desde el Aprendizaje-Servicio

Author
Izquierdo-Montero, Alberto

García-Gutiérrez, Juan

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6627
10.4067/S0718-07052021000400091
Abstract
We present a reflective essay about Service-Learning that seeks to contribute to guiding its practice in educational institutions -particularly in higher education-, identifying a current moment where the broad use of the term can lead to emptying of content or to uses based on commercial logics. Starting from a Freirian understanding of educational praxis, as action and reflection in constant feedback and self-questioning, we delve into some pedagogical and relational aspects of Service-Learning. We try, in any case, to point out the profound interdependence between its two essential components -learning from service- and mention some of its possible limitations or conditioning factors. The contribution of this work is made through the combination of influences and perspectives from critical pedagogies with perspectives based on Catholicism, both aligned with a broad and dialogical conception of education as a transformative element for social justice.
 
Presentamos un ensayo reflexivo acerca del Aprendizaje-Servicio que busca contribuir a orientar su práctica en las instituciones educativas -particularmente de educación superior-, identificando un momento actual donde el amplio manejo del término puede derivar en vaciados de contenido o en usos desde lógicas comerciales. Partiendo de una comprensión freiriana de la praxis educativa, en tanto que acción y reflexión en retroalimentación y autocuestionamiento constantes, profundizamos en algunos aspectos pedagógicos y relacionales del Aprendizaje-Servicio. Tratamos, en todo caso, de señalar la profunda interdependencia entre sus dos componentes esenciales -el aprendizaje desde el servicio-, mencionando algunas de sus posibles limitaciones o condicionamientos. El aporte de este trabajo se realiza mediante la combinación de influencias y miradas desde las pedagogías críticas con perspectivas basadas en el catolicismo, ambas alineadas con una concepción amplia y dialógica de la educación como elemento transformador para la justicia social.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB