• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Influence on the practical training period in beliefs about teaching of future teachers

Influencia del período práctico de formación en las creencias sobre la enseñanza, de futuros docentes

Author
Sotos Serrano, María

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6618
10.4067/S0718-07052021000300379
Abstract
This paper analyzes the belief systems on the teaching of 6 cases of students of the Master’s Degree of the Faculty of Education of Albacete and the influence that the practical training period may have on the consolidation of these belief systems. It is based on the guess that these belief systems are consolidated throughout the entire school career and that the influence of university education is scarce. In order to achieve this, different research techniques have been used, all from a qualitative perspective, based on the typology of didactic tendencies of R. Porlán (1989) according to the reworking of J. Carrillo (1998). The main conclusions are that belief systems are better suited to the spontaneous teaching model and that the traineeship only serves to reinforce the belief system that students already possess.
 
En este trabajo se analizan los sistemas de creencias sobre la enseñanza de 6 casos de estudiantes del Grado de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete y la influencia que el período práctico de formación pueda tener en la consolidación de dichos sistemas de creencias. Se parte de la conjetura de que estos sistemas de creencias se van consolidando a lo largo de toda la trayectoria escolar y de que la influencia de la formación universitaria es escasa. Para analizar esto se han utilizado diferentes técnicas de investigación, todas ellas desde una perspectiva cualitativa, partiendo de la tipología de tendencias didácticas de R. Porlán (1989) según la reelaboración de J. Carrillo (1998). Las conclusiones principales son que los sistemas de creencias se ajustan mejor al modelo de enseñanza espontaneísta y que el período de prácticas sólo sirve para reforzar el sistema de creencias que ya posee el alumnado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB