• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The relationships of otherness, otherness and cultural identity inclusion of immigrant students in municipal school spaces in the metropolitan region

Las relaciones de otredad, alteridad e inclusión identitaria cultural de estudiantes inmigrantes en espacios escolares municipalizados en la región metropolitana;

Author
Pincheira Muñoz, Luis Enrique

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6626
10.4067/S0718-07052021000200355
Abstract
The article describes the findings of a doctoral thesis aimed at interpreting the cultural integration of immigrant students in two Chilean schools, as well as representations of teachers, managers, classroom teachers, non-teaching professionals, parents and/or guardians and students on the relations of Otherness, appreciation of Otherness and Cultural Identity. Findings: Both schools the relations of Otherness with the immigrant student are of superficial character, lack to deepen the own characteristics of differentiation such as: Psychosocial and Sociocultural. In relation to the Otherness, both institutions, there is not installed the understanding of the change in the reciprocal alternation of the cultures that recognizes the different one as a valid interlocutor in a dialogical, ethical and political project. Finally, the valuation of the Cultural Identity, in both institutions prevails an assimilating approach of cultural adaptation, which implies submission and identification to the system of values of the culture that receives.
 
El artículo describe los hallazgos de una tesis doctoral dirigida a la interpretación de la integración cultural de los estudiantes inmigrantes en dos escuelas chilena, así como representaciones de docentes, directivos, docentes de aula, profesionales no docentes, padres y/o apoderados y estudiantes sobre las relaciones de Otredad, valorización de la Alteridad e Identidad Cultural. Hallazgos: Ambas escuelas las relaciones de Otredad con el estudiante inmigrante, son de carácter superficial, falta profundizar las características propias de diferenciación tales como: Psicosociales y Socioculturales. En relación con la Alteridad, ambas instituciones, no está instalada la comprensión del cambio en la alternancia recíproca de las culturas que reconoce al distinto como un interlocutor válido en un proyecto dialógico, ético y político. Finalmente, la valorización de la Identidad Cultural, en ambas instituciones prevalece un enfoque asimilador de adaptación cultural, lo cual implica una sumisión e identificación al sistema de valores de la cultura que acoge.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB