• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Role of Guardians and Participation Policy of the Ministry of Education 2002-2016. The case of two educational establishments in a commune of the Los Ríos Region

Rol de los Apoderados y Política de Participación del Ministerio de Educación 2002-2016. El caso de dos establecimientos educacionales de una comuna de la Región de Los Ríos

Author
Lagos Gómez, Rodrigo

Silva Fernández, Marta

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6617
10.4067/S0718-07052021000300359
Abstract
This article presents the results of a qualitative research that sought to account for the participation processes of parents and guardians in two schools with high school vulnerability in a commune in the Los Ríos Region, Chile, in the context of educational communities. It was sought to establish the forms of participation, the sense of belonging, differences between both establishments and the management principles given by the ministerial policy. Through the analysis of interviews with principals, teachers, guardians and students, it was evidenced that the forms of participation of the parents and guardians are ascribed to a traditional utilitarian role where, even though they feel part of an educational community, participating means being informed and collaborating, understanding that the forms of participation reflect a subordinate position, circumscribed to a peripheral role.
 
Este artículo presenta resultados de una investigación cualitativa que buscó dar cuenta de los procesos de participación de padres y apoderados en dos establecimientos de alta vulnerabilidad escolar de una comuna en la Región de los Ríos, Chile, en el contexto de las comunidades educativas. Se buscó establecer las formas de participación, el sentido de pertenencia, diferencias entre ambos establecimientos y los principios de gestión dados por la política ministerial. Mediante el análisis de entrevistas a directores, profesores, apoderados y estudiantes, se evidenció que las formas de participación de los padres y apoderados se adscriben a un rol tradicional utilitario donde, aun sintiéndose parte de una comunidad educativa, participar significa informarse y colaborar, entendiéndose que las formas de participación reflejan una posición subordinada, circunscrita a un rol periférico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB