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Rol de los Apoderados y Política de Participación del Ministerio de Educación 2002-2016. El caso de dos establecimientos educacionales de una comuna de la Región de Los Ríos

dc.creatorLagos Gómez, Rodrigo
dc.creatorSilva Fernández, Marta
dc.date2021-12-29
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6617
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000300359
dc.descriptionThis article presents the results of a qualitative research that sought to account for the participation processes of parents and guardians in two schools with high school vulnerability in a commune in the Los Ríos Region, Chile, in the context of educational communities. It was sought to establish the forms of participation, the sense of belonging, differences between both establishments and the management principles given by the ministerial policy. Through the analysis of interviews with principals, teachers, guardians and students, it was evidenced that the forms of participation of the parents and guardians are ascribed to a traditional utilitarian role where, even though they feel part of an educational community, participating means being informed and collaborating, understanding that the forms of participation reflect a subordinate position, circumscribed to a peripheral role.en-US
dc.descriptionEste artículo presenta resultados de una investigación cualitativa que buscó dar cuenta de los procesos de participación de padres y apoderados en dos establecimientos de alta vulnerabilidad escolar de una comuna en la Región de los Ríos, Chile, en el contexto de las comunidades educativas. Se buscó establecer las formas de participación, el sentido de pertenencia, diferencias entre ambos establecimientos y los principios de gestión dados por la política ministerial. Mediante el análisis de entrevistas a directores, profesores, apoderados y estudiantes, se evidenció que las formas de participación de los padres y apoderados se adscriben a un rol tradicional utilitario donde, aun sintiéndose parte de una comunidad educativa, participar significa informarse y colaborar, entendiéndose que las formas de participación reflejan una posición subordinada, circunscrita a un rol periférico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6617/7711
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 3 (2021); 359-378en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); 359-378es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectRelación padres-escuelaes-ES
dc.subjectparticipación de los padreses-ES
dc.subjectpolítica educacionales-ES
dc.subjectParent-school relationshipen-US
dc.subjectparental involvementen-US
dc.subjecteducational policyen-US
dc.titleRole of Guardians and Participation Policy of the Ministry of Education 2002-2016. The case of two educational establishments in a commune of the Los Ríos Regionen-US
dc.titleRol de los Apoderados y Política de Participación del Ministerio de Educación 2002-2016. El caso de dos establecimientos educacionales de una comuna de la Región de Los Ríoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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