• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Dynamics of Reception, Appropriation, and Contextualization of the Approach of the Index for Inclusion in Municipal Schools in a District of the Metropolitan Region

Dinámicas de recepción, apropiación y contextualización del enfoque de la Guía para la inclusión educativa en escuelas municipales de una comuna de la Región Metropolitana

Author
Figueroa, Ignacio

Soto, Jorge

Sciolla, Bruna

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25869
10.7764/PEL.53.1.2016.4
Abstract
This article presents and analyzes the experience of a group of schools located in the District of Huechuraba in the reception, contextualization, and appropriation of the approach described in the third edition of the Index for Inclusion (Booth & Ainscow,2012), drawing on processes related to the design of an inclusive development plan. Devised with input from the school community, this plan defines some strategies to overcome the barriers detected by the group. By way of qualitative analysis and case studies, this paper points to the factors that either support or hinder the proposed approach, and identifies five dimensions that proved to be key for the processes of appropriation and contextualization: collaborative cultures, participatory action research, inclusive leadership, vision for comprehensive change, and counseling strategies. The results presented here are based on an analysis of the phases related to exploring and setting priorities, and enable researchers to delve deeper into both the given and generated conditions necessary for inclusive school development in the context of municipal education, spurring reflection about the implementation of transformative strategies at the school level, inspired by participatory research processes.
 
Este artículo recoge y analiza la experiencia de recepción, contextualización y apropiación, por parte de un conjunto de escuelas de la comuna de Huechuraba, del enfoque propuesto por la tercera edición de la Guía para la inclusión educativa (Booth y Ainscow, 2012), a partir de los procesos asociados al diseño de un plan de desarrollo inclusivo. Este plan define, mediante la participación de la propia comunidad escolar, estrategias para abordar las barreras detectadas por el colectivo. Se identifican, a través de un estudio de casos y una metodología cualitativa, aspectos favorecedores y obstaculizadores de dicha propuesta y su relación con cinco dimensiones que resultaron ser claves para el proceso de apropiación y contextualización: culturas  colaborativas, investigación-acción participativa, liderazgo inclusivo, visión de cambio integral y estrategias de asesoramiento. Los resultados presentados corresponden a un análisis de las fases de exploración y determinación de prioridades, y permiten problematizar las condiciones dadas y generadas para los procesos de desarrollo escolar inclusivo en el contexto de la educación municipal, posibilitando reflexionar en torno a la implementación de estrategias transformadoras desde la escuela, inspiradas en procesos de investigación participativa.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Digital communication: Operational definition and approach to participation in the form of digital inclusion/exclusion 

    Pignuoli Ocampo, Sergio. MAD; No. 46 (2022); 70-83
  • Observations from social systems theory to the educational inclusion of children with disabilities 

    Ossandón Pérez, María Paz. MAD; No. 46 (2022); 40-51
  • Inclusion and social exclusion from Luhmann’s art theory 

    Soria Cortés, Sandra. MAD; No. 46 (2022); 52-69
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB