• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista MAD
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista MAD
  • View Item

Observations from social systems theory to the educational inclusion of children with disabilities

Observaciones desde la Teoría de Sistemas Sociales a la inclusión educativa de niños y niñas con discapacidad;
Observaciones desde la Teoría de Sistemas Sociales a la inclusión educativa de niños y niñas con discapacidad

Author
Ossandón Pérez, María Paz

Full text
https://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/68539
10.5354/0719-0527.2022.68539
Abstract
The purpose of this essay is to address the inclusion of children with disabilities in the educational system, integrating the contributions of the Social Systems Theory to observe this phenomenon. For this purpose, a theoretical review is made around Luhmann's proposal and current policies in education, which include special educational needs (SEN). The idea of this observation is to evaluate inclusion, beyond the ascription to any educational organization, and to include the distinctions and contributions from the systemic theory that could allow to approach the problem with another perspective. The above is framed within the contingency of social movements that aim at the inclusion of individuals in the different systems; discarding the selection based on economic, cultural, and other criteria.
 
El propósito de este ensayo es abordar la inclusión en el sistema educativo de los niños y niñas con discapacidad, integrando los aportes de la Teoría de Sistemas Sociales para observar este fenómeno. Para esto se realiza una revisión teórica en torno a la propuesta de Luhmann y las políticas actuales en educación, que incluyen las necesidades educativas especiales (NEE). La idea de esta observación es evaluar la inclusión, más allá de la adscripción a alguna organización educativa, e incluir las distinciones y aportes desde la teoría sistémica que podrían permitir abordar la problemática con otra perspectiva. Lo anterior se enmarca en la contingencia de los movimientos sociales que apuntan a la inclusión de los individuos en los distintos sistemas; descartando la selección sustentada en criterios económicos, culturales, entre otros.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Inclusion and social exclusion from Luhmann’s art theory 

    Soria Cortés, Sandra. MAD; No. 46 (2022); 52-69
  • Articulation of Perspectives for an approach to the social inclusion of young law offenders. Theories of social networks and social systems 

    Zamorano Brugueras, Enzo. Revista Mad; Núm. 21 (2009); 45-64
  • Articulation of Perspectives for an approach to the social inclusion of young law offenders. Theories of social networks and social systems 

    Zamorano Brugueras, Enzo. MAD; No. 21 (2009); 45-64
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB