• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Equity and Diversity in Selective Universities: Experiences of Students Admitted to Health Majors via Equity Programs

Equidad y diversidad en universidades selectivas: la experiencia de estudiantes con ingresos especiales en las carreras de la salud

Author
Sobrero, Viviana

Lara-Quinteros, Rodrigo

Méndez, Paola

Suazo, Bárbara

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25881
10.7764/PEL.51.2.2014.11
Abstract
Equity and inclusion policies in higher education have emerged as initiatives to rectify the inequalities that have persisted in Chilean society over past decades. This article presents the results of an exploratory study to investigate the experiences of integration to university life of students who were admitted for the 2013 academic year to the University of Chile, School of Medicine via the System of Prioritized Admission for Educational Equity (SIPEE by its Spanish acronym). The data collection technique used was the focus group. The analysis revealed some tensions within the academic and social inclusion processes for these students during their first year of university life, suggesting that broadening access to historically exclusive sectors of higher education does not in itself guarantee equity within the system. Diversity policies seek to counteract inequality; however, the institutional focus that predominates the approach and implementation of these policies can generate new types of exclusion
 
Las políticas actuales de equidad e inclusión en educación superior surgen como una iniciativa que busca contrarrestar la desigualdad que se ha profundizado en las últimas décadas en la sociedad chilena. Este artículo presenta los resultados de un estudio exploratorio cuyo objetivo es indagar la experiencia de integración a la vida universitaria de los y las estudiantes que ingresaron en el año 2013 a la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile, a través del Sistema de Ingreso Prioritario con Equidad Educativa (SIPEE). La técnica de recolección de la información utilizada fue el grupo focal. El análisis revela algunas tensiones presentes en los procesos de inclusión académica y social de estos estudiantes durante el primer año de vida universitaria, a partir de lo cual se evidencia que la ampliación del acceso a sectores históricamente excluidos de la educación superior no garantiza por sí misma una mayor equidad en el sistema. Si bien estas políticas buscan contrarrestar la desigualdad, los enfoques institucionales que predominan en el abordaje e implementación de dichas políticas podrían estar generando nuevos tipos de exclusión.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB