Equity and Diversity in Selective Universities: Experiences of Students Admitted to Health Majors via Equity Programs
Equidad y diversidad en universidades selectivas: la experiencia de estudiantes con ingresos especiales en las carreras de la salud
Author
Sobrero, Viviana
Lara-Quinteros, Rodrigo
Méndez, Paola
Suazo, Bárbara
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2588110.7764/PEL.51.2.2014.11
Abstract
Equity and inclusion policies in higher education have emerged as initiatives to rectify
the inequalities that have persisted in Chilean society over past decades. This article
presents the results of an exploratory study to investigate the experiences of integration
to university life of students who were admitted for the 2013 academic year to the
University of Chile, School of Medicine via the System of Prioritized Admission for
Educational Equity (SIPEE by its Spanish acronym). The data collection technique
used was the focus group. The analysis revealed some tensions within the academic
and social inclusion processes for these students during their first year of university
life, suggesting that broadening access to historically exclusive sectors of higher
education does not in itself guarantee equity within the system. Diversity policies
seek to counteract inequality; however, the institutional focus that predominates the
approach and implementation of these policies can generate new types of exclusion Las políticas actuales de equidad e inclusión en educación superior surgen como
una iniciativa que busca contrarrestar la desigualdad que se ha profundizado en las
últimas décadas en la sociedad chilena. Este artículo presenta los resultados de un
estudio exploratorio cuyo objetivo es indagar la experiencia de integración a la vida
universitaria de los y las estudiantes que ingresaron en el año 2013 a la Facultad de
Medicina de la Universidad de Chile, a través del Sistema de Ingreso Prioritario con
Equidad Educativa (SIPEE). La técnica de recolección de la información utilizada fue
el grupo focal. El análisis revela algunas tensiones presentes en los procesos de inclusión
académica y social de estos estudiantes durante el primer año de vida universitaria, a
partir de lo cual se evidencia que la ampliación del acceso a sectores históricamente
excluidos de la educación superior no garantiza por sí misma una mayor equidad en
el sistema. Si bien estas políticas buscan contrarrestar la desigualdad, los enfoques
institucionales que predominan en el abordaje e implementación de dichas políticas
podrían estar generando nuevos tipos de exclusión.