• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Childhood motricity: Between corporal experience and the outside world

La Motricidad infatil: entre la experiencia corporal y el mundo exterior

Author
Schwartzmann K, Alicia

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25899
Abstract
This article attempts to understand the motor experience in children’s first years, soas to develop a psycho-motor education according to children’s needs in their earlystages. We inquire into the nature of pedagogical mediation required to guaranteethe child the maximum of opportunities. We confront the available interdisciplinarytheoretical knowledge with the author’s experience in actual pedagogical practiceobservation. In this development we ask ourselves: To what extent “the good theory”available is the one that enlightens the educational action with young childrencurrently attending education centers? This question is highly relevant consideringthe increasing tendency to early incorporate children to nurseries, particularly ifthe focus of public policies is centered on deprived children, whose future opportunitieswill largely be provided by an education of quality. We will briefly outlinesome considerations about the dimensions of a motor education in accordance withchildren’s vital-social needs.
 
En este artículo intentamos aproximarnos a la comprensión de la motricidad infantil,en los primeros años de vida, desde la perspectiva de desarrollar una educación psicomotrizcoherente con las necesidades de los niños en sus primeros años. Indagamos enla naturaleza de mediación pedagógica requerida para garantizar al niño(a) el máximode oportunidades. Confrontamos el saber teórico interdisciplinario disponible con laexperiencia de la autora en la observación de la realidad de las prácticas pedagógicas.En este desarrollo nos preguntamos: ¿En qué medida “la buena teoría” disponible esla que ilumina la acción educativa con niños pequeños que asisten a centros educativosen la actualidad? Este cuestionamiento es de primera relevancia considerando latendencia creciente a una temprana incorporación de los niños a centros educativos(salas cunas) y más aún si la focalización de políticas públicas se centra en los niñosen condiciones de pobreza, cuyas oportunidades futuras les estarán proporcionadasen buena medida por una educación inicial de calidad. Sucintamente esbozaremosalgunas condiciones que debieran cumplirse para lograr una educación psicomotrizcoherente con las necesidades vital-sociales de los niños.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB