Students’ Schooling Paths and Ability Grouping in Chilean High Schools: An Analysis of Students’ Academic Heterogeneity within Schools
Trayectorias escolares de los estudiantes y agrupamiento al interior del aula en los colegios chilenos de enseñanza media. Análisis de la heterogeneidad académica al interior de las escuelas
Author
Treviño, Ernesto
Villalobos, Cristóbal
Vielma, Constanza
Hernández, Carla
Valenzuela , Juan Pablo
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2597510.7764/PEL.53.2.2016.5
Abstract
This article describes the configuration of academic heterogeneity in Chilean secondary schools, with special emphasis on understanding the processes of ability grouping and their relationship with the academic progress of students (schooling paths). The results show that the secondary schools analyzed—those that start at 9th grade and have two or more classrooms in this grade—use multiple ways to organize academic heterogeneity, starting with initial grouping at the beginning of secondary education and continuing throughout all the grades of this educational level, especially for low achieving and low socioeconomic status students. This reveals that schools implement a range of mechanisms to manage academic diversity throughout the entire secondary education, which is complemented by decisions and dynamics of school choice, also impacting on shaping the academic heterogeneity within schools. This evidence raises a number of questions and potential public policy actions, which are discussed in the concluding section. El presente artículo describe la configuración de la heterogeneidad académica en las escuelas chilenas, buscando entender principalmente los procesos de agrupamiento por habilidad de los estudiantes y la forma en que se relacionan con sus trayectorias académicas (cambios de curso, cambio de escuela y repitencia) en la enseñanza media. Los resultados muestran que en las escuelas secundarias analizadas —aquellas que comienzan en primero medio y que tienen más de un curso en este nivel educativo— existen múltiples modos en los que se organiza la heterogeneidad académica, siendo este un proceso continuo, que no se agota en el agrupamiento inicial sino que continúa a través de distintas vías y mecanismos durante toda la educación secundaria, especialmente para los estudiantes de menor desempeño académico y de entornos desfavorecidos. Esto permite constatar que las escuelas implementan mecanismos diversos para enfrentar la diversidad a través de todo el ciclo de educación media, lo que se ve complementado por las decisiones y dinámicas propias de elección de escuela, que también inciden en la configuración de la heterogeneidad académica al interior de las escuelas. Esta evidencia genera una serie de preguntas y potenciales acciones de política pública, las cuales se discuten en la sección de conclusiones.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The experience of teaching in processesimproving school effectiveness: PreferentialSchool Subsidy Act in a public school of La Florida municipality
Pineda Torres, Manuel. Revista Temas Sociológicos; Núm. 19 (2015): Revista Temas Sociológicos; 169-199 -
Differences in school anxiety, self-esteem and perfectionism according to school level and sex in Chilean primary school students
Lagos San Martín, Nelly; Palma Luengo, Maritza. Revista Reflexión e Investigación Educacional; Vol. 1 Núm. 1 (2018): Revista Reflexión e Investigación Educativa; 57-69 -
Differences in static and dynamic balance between first year elementary school students at public schools and subsidized schools
Araya Guzmán, Luis; Vergara González, Freddy; Arias Jorquera, Iván; Fabré Oyaneder, Hiff; Soxo Campoverde, Mario; Muñoz Bornand, Cristóbal. Journal of Physical Activity and Sports Sciences; Vol. 15 Núm. 1 (2014): Revista Ciencias de la Actividad Física UCM; 17-23