• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Temas Sociológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Temas Sociológicos
  • View Item

The experience of teaching in processesimproving school effectiveness: PreferentialSchool Subsidy Act in a public school of La Florida municipality

Experiencia docente en procesos de mejora de la eficacia escolar: la Ley de Subvención Escolar Preferencial en un establecimiento municipalizado de la comuna de La Florida

Author
Pineda Torres, Manuel

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/TSUCSH/article/view/266
10.29344/07196458.19.266
Abstract
This article shows the main conditions under which the school improvementplans are developed, attached to the Preferential School Subsidy Act within apublic school. It acknowledges these aspects from the experience of teachersand management staff involved in these processes of change in the years2013-2014. The research was carried out in a public school located in themunicipality of La Florida, Metropolitan Region, Chile. In order to recognizethe conditions that pervade the effective implementation of improvementplans, the use of a qualitative design with a phenomenological approach wasconsidered appropriate.Findings indicate to the need of optimal organizational conditions as wellas good relations among members of the educational community for theimplementation of plans for educational improvement. Furthermore, thetype of relationship among the school and external organizations supportingand monitoring the process of change is becoming increasingly relevant, asthese entities affect how school improvement plans work.
 
ResumenEl presente artículo da a conocer las principales condiciones bajo lascuales se desarrollan los planes de mejoramiento escolar adscritos a laLey de Subvención Escolar Preferencial al interior de un establecimientomunicipalizado, reconociendo tales aspectos a partir de la experiencia delos docentes y miembros del equipo de gestión que han sido partícipesde dichos procesos de cambio en los años 2013-2014. La investigaciónse efectuó en un centro escolar municipal ubicado en la comuna de LaFlorida, Región Metropolitana de Chile. Para reconocer las condiciones quepermean la implementación efectiva de los planes de mejora se considerópertinente utilizar un diseño cualitativo con un enfoque fenomenológico.Los hallazgos obtenidos permitieron indicar que, para la implementaciónde planes de mejoramiento educativo, es necesaria la existencia tantode condiciones organizacionales óptimas como también la existencia debuenas relaciones entre los miembros de la comunidad educativa. Además,adquiere relevancia el tipo de relaciones que posee el establecimiento con lasorganizaciones externas que apoyan y supervisan los procesos de cambio,ya que dichas entidades influyen en el funcionamiento de los planes demejoramiento escolar. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB