• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Factors that Affect Educational Equity in Rural Schools in Mexico

Factores que afectan a la equidad educativa en escuelas rurales de México

Author
Juárez Bolaños, Diego

Rodríguez Solera, Carlos Rafael

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25979
10.7764/PEL.53.2.2016.8
Abstract
Educational equity is one of the main problems in Mexico, with a major impact on the rural population. Throughout the first half of the twentieth century, the main obstacle faced by rural children was lack of access to schools. The expansion of basic education  coverage in the second half of the twentieth century helped to reduce the gap between rural and urban areas in access to education. The main educational equity issues facing the rural population in the twenty-first century include lower retention rates  for children attending rural schools, meaning that fewer of these students complete basic education, and the fact that inequality is expressed in lower levels of educational achievement among rural students. Education research over the past two decades has  helped to elucidate the main factors behind why rural children have lower retention rates and display lower achievement, which prevent them from fully exercising their right to quality education. This paper organizes these results, aiming to identify  alternatives to improve educational equity in rural areas.
 
Uno de los principales problemas de México es la falta de equidad educativa que afecta a la población rural. Durante la primera mitad del siglo XX, el principal obstáculo que enfrentaban los niños del medio rural era la falta de acceso a las escuelas. La  expansión de la cobertura de la educación básica durante la segunda mitad del siglo XX permitió reducir la brecha en el acceso a la educación que existía entre localidades rurales y urbanas. Los principales problemas de equidad educativa que enfrenta la  población rural en el siglo XXI son una menor permanencia en el sistema educativo de las niñas y los niños que asisten a escuelas rurales, lo cual les impide completar su educación básica, y el hecho de que la inequidad se expresa en los bajos niveles de logro educativo que tienen los alumnos rurales. La investigación educativa de las dos últimas décadas permite identificar los principales factores que provocan los problemas de permanencia y logro que impiden a niños y niñas rurales ejercer de manera plena su derecho a recibir una educación de calidad. Este artículo sistematiza dichos resultados, que pueden conducir a identificar alternativas para mejorar la equidad educativa en el medio rural.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB