• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Inclusion in Chilean Universities: From Speech to Practices, Policies and Cultural Interactions

La inclusión en las universidades chilenas: del discurso a las interacciones prácticas, políticas y culturales

Author
Vásquez, Bárbara

Alarcón, Eduardo

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25981
10.7764/PEL.53.2.2016.9
Abstract
The comprehension of what is understood as inclusion has been a challenging task for Chilean society (Ocampo, 2011; Salinas, Lissi, Medrano, Zuzulich, & Hojas, 2013; Mella, Díaz, Muñoz, Orrego, & Rivera, 2013; Bernal, 2013; Ocampo, 2015). Bearing this in mind, the aim of this study is to learn how the concept of inclusion is constructed in documents related to the strategic plans of several Chilean universities. A qualitative approach was adopted, following a descriptive design, with content analysis techniques associated with Relevance Theory and supported using the software AntConc.inc. The analysis showed that  universities only cover 9 of 32 indicators defined by the United Nations, Educational, Scientific and Cultural Organization  (UNESCO) as inclusive policies and practices. There is a similar situation with indicators proposed as inclusive cultures, where 8 out of 13 indicators are covered. The results lead to the conclusion that Chilean universities are incipiently assuming the development of a more inclusive society.
 
Comprender la inclusión ha sido una tarea difícil para la sociedad chilena (Ocampo, 2011; Salinas, Lissi, Medrano, Zuzulich y Hojas, 2013; Mella, Díaz, Muñoz, Orrego y Rivera, 2013; Bernal, 2013; Ocampo, 2015). Por ello, el objetivo de este estudio es rastrear la construcción del concepto inclusión que se encuentra en los planes estratégicos de algunas universidades chilenas. Se adoptó un enfoque cualitativo, de diseño descriptivo, y se utilizaron técnicas de análisis de contenido relacionadas con las propuestas de la Teoría de la Relevancia y con apoyo del programa AntConc.inc. El análisis muestra que las universidades solo cubren 9 de los 32 indicadores de políticas y prácticas inclusivas propuestos por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación y Diversificación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). Algo similar ocurre con los indicadores propuestos como culturas inclusivas, donde se cubren 8 de los 13 indicadores. Los resultados permitieron concluir que las universidades chilenas asumen de manera apenas incipiente el desarrollo de una sociedad más inclusiva.   
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB